23948sdkhjf

Årets Motor en 3.9 liters Ferrari V8 biturbo

Ferrari tog for sig af titlerne ved kåringen af årets motorer i en række kategorier.
KÅRING Det blev ikke de små, brændstoføkonomiske motorer, der triumferede ved dette års Engine Expos kåring af Årets Internationale Motor 2016 i Stuttgart onsdag. Derimod kunne den italienske bilfabrikant Ferrari fryde sig over få titlen for sin 3,9 liters V8 biturbo, der ligger i bilmodellen 488 GTB.

Et panel af 62 uafhængige bil- og brancheeksperter fra 31 lande vurderede, at 3.9-liters motoren skulle have førstepladsen i både kategorien Nye Motorer, udviklet inden for de seneste 12 måneder, samt i kategorien 3-4 liters motorer samt Performance-motor kategorien – som Ferrari i øvrigt har vundet nu seks år i træk.

Det blev en mindeværdig aften for Ferrari, idet også fabrikantens 6.3 liters V12, der ligger i bilmodellen F12tdf, tog sejren i kategorien over fire liter.

De øvrige vindere

BMW tog sig af trofæet i 1.4-1.8 liters kategorien med sin 1.5 liters trecylindrede benzin-elhybrid, der ligger i i8-bilmodellen. PSA Peugeot Citroën vandt i 1-1.4 liter kategorien med sin trecylindrede 1.2 liters turbomotor.
Uafhængig kåring
International Engine of the Year Awards præsenteres af Engine Technology International Magazine, udgivet af det uafhængige UKIP Media & Events Ltd, der ikke modtager annonce- eller anden økonomisk bistand fra bilproducenter eller distributører.

I kategorien under en liter triumferede Ford igen med sin 1.0 liters EcoBoost motor, hvilket bringer antallet af sejre for motoren op på fænomenale ni på fem år.

Tesla vandt Årets Grønne Motor med sin fuldt elektriske drivlinje i Model S og X, mens Audis 2.5 liters femcylindrede turbomotor, der ligger i den nye RS3 og RS Q3 to titlen i kategorien 2-2.5 liter for syvende år i træk.

Mercedes-AMG tog sig af titlen i kategorien 1.8-2 liter med sin 2-liters turbomotor, der finds I A45, CLA45 og GLA45 bilmodellerne, hvilket også var en gentagelse af sidste års resultat.

Porsche forlod ikke kåringen tomhændet, idet tyskerne kunne tage vindertitlen i kategorien 2.5-3 liter med sin nye sekscylindrede treliters turbomotor, der ligger i Porsche 911 Carrera.

Dean Slavnich, formand for International Engine of the Year Awards og chefredaktør på en række autoblade, udtalte:

- Vi har set endnu et sublimt år for udviklingen af drivlinjer i alle kategorier i konkurrencen. Vi ønsker alle tillykke, og især Ferrari for den flotte indsats i udviklingsarbejdet.

Opgøret med downsizing
Et helt årti er gået siden et V – eller bare noget med mere end seks cylindre – har vundet den overordnede internationale Årets Motor-kåring. Dengang var BMW sejrende med sin V10 i M5. Men siden har en ting især stået i motorudviklingens tegn; downsizing, og især VW’s sofistikerede 1.4 liters TSI Twincharger vandt flere år i træk. Derefter blev motorerne blot mindre og mindre med Fiats 875 ccm 2-cylindrede som godt eksempel på en overaltvinder i 2011. Derefter dominerede Fords 1.0 liters 3-cylindrede i tre år.
Sidste år kom BMWs 1.5 liters trecylindrede drivlinje fra i8 i front, 33 procent større end Fords ”baby”, der dog stadig er en vidunderlig milepæl i downsizing-historien for sin alsidighed, anfører Engine Expo.
I år blev mini-trenden vendt godt og grundigt på hovedet. Med en hjertebankende kreation på 670 hk og 760 Nm ved 3000 omdrejninger i minuttet kom Ferraris V8 3.9 liter på banen som den tredjestørste champ nogensinde i kåringens historie.
Motoren indeholder en række nye teknologier, der ifølge Engine Expo lover godt for fremtiden for såvel performance biler og almindelige passagerbiler:
To IHI dobbelturboer med specielt udformede hjul og sealing eliminerer turbotøven. Et ion-sensor system måler på brændstofstrømmene for at time tændingen ultrapræcist.







Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126