23948sdkhjf

Vi tester: Hjælp til parkeringshjælp

Udstansning af huller til parkeringsensorer kræver stor nøjagtighed, og det kan udstanseværktøjet fra Förch tilbyde.
PARKERING Enten ved eftermontering eller ved udskiftning af en kofanger i forbindelse med en skade, kommer værkstedet ud for, at skulle lave huller til parkeringssensorerne. Mange gange er mængden af huller og stedet, hvor de skal være, markeret på indersiden af kofangeren. Man uanset om de er markeret eller ej, gælder det, at hullerne skal have en diameter, der nøjagtigt matcher parkeringssensorens yderdiameter. Det er her, udstansningsværktøjet fra Förch kommer ind i billedet.

Sættet indeholder fire udstansningsværktøjer, og de er i størrelserne 18, 20, 22,5 og 26 millimeter, og derved er man dækket så godt som 100 procent ind. Til udstanseværktøjerne er der et 10,2 millimeter bor, som 10 millimeter centerbolten i udstanseværktøjet skal gå igennem. Og skal der laves huller i andre størrelser, er der fire tungstens fræsere med stort indhold af karbid til fræsning af huler i alternative størrelser, og rækker det ikke, er der et trinbor, der klarer huller fra 4 og helt op til 30 millimeter.

Let at bruge
Når markeringerne til parkeringssensorerne er lokaliseret eller mærket op, begynder man med at bore gennem kofangeren med 10,2 millimeter boret. Udstanseværktøjets 10 millimeter bolt skrues ud af underste del af værktøjet. Øverste del placeres over hullet, og bolten stikkes igennem, og skrues ind i underste del. De to dele spændes sammen, og når stanseværktøjerne begynder at klemme mod kofangeren, spændes der til slut sammen med en 17’er stjerne-gaffelnøgle eller en top, indtil man kan mærke, at hullet er stanset i kofangeren.

God kvalitet
En kontrolmåling med en skydelære kunne afsløre, at det udstansede hul i kofangeren var nøjagtigt som det, der var angivet på værktøjet. Snittet var så godt som ret, men der var dog nogle små grater, som trak lidt ned i vurderingen. Men på trods af det, er der kræset for detaljerne, og det vidner den bolt om, som man spænder værktøjet sammen med. Ikke alene er det 10 x 1,0 millimeter fingevind, og der er heller ikke blot anvendt en standard 8.8 bolt, men den langt stærkere 12.9 bolt, som til forskel fra 8.8 bolten, med dens flydespænding på bare 640 N/mm², har en flydespænding på hele 1.080 N/mm², og det rækker til selv den tykkeste kofanger.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098