Ny krig i golfklassen – her er de syv bedste
Peugeot skubber 308’ere ud over disken i hobetal. Renault har netop lanceret Mégane 2016. Opel vinder test efter test med Astra ’16. Der er stor fart på golfklassen. Her er uptodate-fakta og vores vurdering af syv af de bedste.
Ford Focus – storartet motor
Ford Focus er efterhånden en af de ældre i golfklassen. Men dens motorer – og især den 1-liters, 3-cylindrede turbo – er med til at holde Focus i front. Klassens mest dynamiske køreegenskaber, og det uden at det går ud over komforten. Dernæst tilbyder Ford den store pakke med forskellige former for førerassistenter. Det er eksempelvis både automatisk nødbremse, advarsel mod bil i blind vinkel, vognbaneassistent og træthedsregistrering. Også adaptiv fartpilot fås.
Så alt i alt – en af klassens bedste, på en række området dén bedste, og ikke så lidt billigere end for eksempel Volkswagen Golf, men dog lidt dyrere end den nye Opel Astra.
Fakta:
Motorer: Benzin: 100 hk – 250 hk. Diesel: 95 hk – 185 hk
Forbrug: Op til 23,3 km/l i benzin og 29,4 km/l i diesel
Priser: Fra 206.800 kr. for benzin og fra 242.710 kr. for diesel
Kia cee’d – nu med 3-cylindret motor
Kia – og dermed partneren Hyundai – kører i den nye cee’d med koncernens nye 1-liters, 3-cylindrede turbomotor koreansk bilindustri ind i nutiden. Moderne konstruktion, glimrende gangkultur og godt med muskler, men ikke mere end godkendt forbrug, fordi et par konkurrenter strækker benzinen lige et par dråber længere. I udgaven med GT Line-udstyr, det er især fastere affjedring og lavere dæk, er bilen blandt de mest dynamiske i klassen.
Dertil Kias omfattende syvårs-garanti, der fortsat er et af de stærke argumenter for at vælge netop denne bil.
Fakta:
Motorer: Benzin: 100 hk – 135 hk. Diesel: 110 hk – 136 hk
Forbrug: Op til 21,3 km/l i benzin og 27,8 km/l i diesel
Priser: Fra 170.987 kr. for benzin og 199.210 kr. for diesel
Opel Astra – klassens nye mester
Ny mester i klassen: Den nye Opel Astra blev lanceret efteråret 2015 og vandt straks titlen Årets Bil i Danmark 2016. Og nogle måneder senere den tilsvarende internationale titel. Opels teknikere har jo gjort alt det rigtige ved bilen: Gjort den lettere, givet den en motor efter nyeste opskrift og sikret dynamiske køreegenskaber.
Videre har de nye, lavere registreringsafgifter fået Opel til som standard at udstyre de fleste Astra-varianter med meget sikkerhedsudstyr - dette gælder dog ikke seriens billigste model til 194.640 kr. Derfor er næstbilligste udgave, Astra Enjoy til 217.000 kr. det bedste køb.
Fakta:
Motorer: Benzin: 105 hk – 200 hk. Diesel: 95 hk – 160 hk
Forbrug: Op til 24,4 km/l i benzin og 30,3 km/l i diesel
Priser: Fra 196.000 kr. for benzin og 245.000 kr. for diesel
Peugeot 308 – op til 25 på literen
Vi roser 308 fra Peugeot for det meste: Design, instrumentering inkl. touchskærm, køreegenskaberne ligesom motorerne fortjener al den ros, der kan ligge på topdækslerne. Men et par afgørende mangler forhindrer den absolutte topkarakter, nemlig pladsen på bagsædet og garantien.
Fakta:
Motorer: Benzin: 82 hk – 130 hk. Diesel: 100 hk – 150 hk
Forbrug: Op til 25,0 km/l i benzin og 32,3 km/l i diesel
Priser: Fra 207.990 kr. for benzin og 254.990 kr. for diesel
Renault Mégane – komfortmester
Alt i alt: En særdeles komfortabel bil. Den nye Méganes undervogn bare absorberede ujævnhederne effektivt. Og de ujævnheder, som bilen ikke optager – det sidste, det tager sæderne. Ydermere er Mégane ’16 en superflot designet bil. Karrosseriet er meget velproportioneret, derfor er den virkelig flot at se på.
Fakta:
Motorer: Benzin: 100 hk – 205 hk. Diesel: 110 hk - 130 hk
Forbrug: Op til 18,9 km/l i benzin og 30,3 km/l i diesel
Priser: Fra 189.900 kr. for benzin og 249.900 kr. for diesel
Toyota Auris – den med hybrid
Først og fremmest ny turbomotor. Og når det gælder forskellige førerassistenter, har Toyota gjort det muligt at tilkøbe et aktivt nødbremsesystem, vognbaneassistent og vejskilteassistent til den nye Auris, hvilket er med til at gøre den til en moderne bil. Samlet set er det lykkes japanerne at forbedre Auris ’16 på en lang række afgørende punkter, så den i dag fremstår som en af klassens bedste.
PS: Og dertil: Auris fås også som hybrid.
Fakta:
Motorer: Benzin: 99 hk – 116 hk. Hybrid: 136 hk
Forbrug: Op til 23,6 km/l i benzin og 28,6 km/l i hybrid
Priser: Fra 214.990 kr. for benzin og 257.980 kr. for hybrid
VW Golf – bedst, og alligevel ikke
Da den nuværende Golf blev lanceret i sin tid, var den klassens absolutte leder. Men det holder ikke længere – ikke fordi Golf er blevet dårligere, med den nye 1-liters motor og med det nye udvalg af førerassistenter er den blevet direkte bedre. Men der er kommet nye biler til, der både er gode og billigere - først og fremmest Opel Astra og Peugeot 308 med ny motor – og det uden af Golf-priserne er droppet med ned. Derfor er Golf stadig god, men i dag for dyr til at fortjene prisen som klassens bedste.
Fakta:
Motorer: Benzin: 115 hk – 150 hk. Diesel: 110 hk - 150 hk
Forbrug: Op til 23,3 km/l i benzin og 26,3 km/l i diesel
Priser: Fra 259.297 kr. for benzin og 294.990 kr. for diesel