23948sdkhjf

Bilejerne er blevet mindre tilfredse

De danske bilejere er igen mest tilfredse med BMW, viser FDMs store AutoIndex-undersøgelse. Tilfredsheden med de enkelte bilmærker er generelt dalet.
ANALYSE BMW er for femte år i træk det bilmærke, de danske bilejere samlet set er mest tilfredse med. Det viser FDMs store analyse AutoIndex 2016, hvor Volvo og Mercedes-Benz ligger på de to efterfølgende pladser. Til gengæld er sidste års nummer 3, Audi, dumpet ned på en 5. plads.

Årets AutoIndex er præget af mislyde, idet tilfredsheden med oplevelsen hos forhandlerne, værkstederne og bilerne de senere år har været stigende – men i år er den faldet. Kun syv af de 22 bilmærker går frem, resten går tilbage.

- Bilsalget har de senere år været højt, og måske er det gået lidt for stærkt ude hos bilforhandlerne. Der kan der være flere årsager til den stigende utilfredshed blandt forbrugerne: Flere af de store bilproducenter har haft tilbagekaldelser, ligesom vi har haft hele VW-sagen med snyd omkring udledning. Alt sammen noget, som ikke gavner tilliden til bilproducenterne, siger FDM-medlemsbladet Motors chefredaktør, Bo Christian Koch. Han tilføjer:

- Det samme gælder ude hos forhandlerne og på værkstederne, hvor man rent faktisk har mulighed for at gøre en forskel. Også her går de fleste bilmærker tilbage. Igen kan forklaringerne være mange, men vi kommer ikke uden om, at mærkeværkstederne stadig tager sig godt betalt.

FDM mener, at AutoIndex er et unikt forbrugerværktøj og godt supplement til Motors test, hvis man skal købe bil. I analysen er det nemlig bilejerne selv, der, ud fra deres egne erfaringer, bedømmer deres biler. Både hvad angår værksted, forhandler og bilens funktionalitet.


34.000 bilejere om 120 spørgsmål
Det er 14. gang, FDM spørger bilejerne til tilfredsheden med deres biler. I alt 34.000 danske bilejere har i år svaret på de over 120 spørgsmål i FDMs AutoIndex, som dermed er Danmarks største hverdagstest af danskernes biler.
AutoIndex er gennemført af Loyalty Group for FDM i perioden januar-marts 2016. I det samlede svar vægtes bilens kvaliteter med 40 procent, mens vurderingen af værksted, forhandler og loyalitet over for mærket vægtes med hver 20 procent.
Læs mere om AutoIndex 2016-undersøgelsen i maj-nummeret af Motor.






Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203