Forening afviser kritik
Forsikring & Pension efterlyser bedre dialog med autobranchen.
• Forsikring & Pension har ikke undersøgt helt præcist, hvor mange værkstedstilbud, der accepteres uden ændringer. Et kvalificeret skøn peger dog på, at mere end halvdelen af tilbuddene går glat igennem.
• Der kan være mange forskellige grunde til, at et forsikringsselskab ændrer et reparationstilbud – også gode grunde.
• Nogle tilbud bliver rettet, fordi de ikke stemmer overens med værkstedets og forsikringsselskabets aftale. Andre bliver rettet, fordi der er fejl i tilbuddet; der kan være glemt noget, eller der kan være taget for meget med.
• Forsikringsselskaberne oplever, at der er stor forskel på kvaliteten af værkstedernes tilbud. Nogle værksteder er erfarne og gode til at opgøre skader, andre er knap så drevne, og nogle er faktisk ikke ret gode til skadeopgørelse.
• Der er også forskel på de enkelte forsikringsselskaber og deres aftaler med værksteder – og deres håndtering af værkstedstilbud.
Klogt at tale sammen
Ingen bliver klogere af at høre, at der er rettet i ”84 ud af 100 værkstedstilbud”. Måske er det 100 tilbud fra verdens mest forvirrede værksted? Måske er de fleste rettelser kun fra et enkelt forsikringsselskab? Hvordan blev de 100 tilbud udvalgt? Måske er de fleste rettelser faktisk til gavn for kunden? Så længe der ikke er svar på disse og mange flere spørgsmål, kan ingen bruge oplysningen om ”84 ud af 100 værkstedstilbud” til ret meget.
Til slut skal det huskes, at bilejeren er kunde både hos forsikring og værksted, og at det i sidste ende trods alt er den, der køber og betaler en reparation, der bestemmer. Når det er sagt, er det naturligvis altid klogt, at værksted og forsikring husker at tale sammen og komme overens, når der er tvivl eller uenighed om et reparationstilbud.[CHARENTITY]8[/CHARENTITY]bauer