23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Reform af bilafgifterne har lange udsigter

Registreringsafgiften er en ringe afgift, næsten ligegyldig hvilken vinkel man vælger at anskue den fra. skriver Peter Loft, tidligere departementchef i Skat, nu særlig rådgiver for AutoBranchen Danmark.
KLUMME

Den koster borgerne mange penge, og den betyder, at mange vælger en helt anden type bil end den, de egentlig har brug for. Eller også tvinges man til at beholde bilen længere, end både driftsøkonomi, sikkerhed og miljøforhold tilsiger.

Selvom registreringsafgiften har store omkostningsmæssige effekter for borgerne, er det statslige provenu ikke ret højt – i hvert fald ikke særligt højt i forhold til den fortsat meget høje afgift. Da man i forbindelse med finans-loven for 2016 sænkede den marginale afgiftssats med 30 procentpoint, var det varige provenutab kun 200 mio. kr.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.204|instance-web04