23948sdkhjf

AutoButler i data-slagsmål

Portalen beskyldes for at ville sælge data om danske bilejere, hvilket AutoButler selv nægter. Hvis der er tale om afgivelse af følsomme data, er det et lovbrud, siger AutoBranchen Danmark.
DATASTRID AutoButler vil gerne grave dybere i det væld af data, som moderne biler og deres ejere leverer. Og de data vil værkstedportalen gerne sælge til de producenter, som lever af data og de såkaldte OBD-stik. Sådan skrev Børsen den 2.februar på baggrund af et interview med Christian Legêne, der er adm. direktør hos AutoButler. I det interview sagde direktøren:

- I takt med at flere og flere bilejere bliver mere digitale og vil have indsigt i deres bil, så vil en betydelig andel af de danske bilejere have et OBD-stik i bilen. Og sker det med Autobutler som servicepartner og dataleverandør, så er der et kæmpe potentiale for os, fortalte Christian Legêne tirsdag til Børsen.

I dag siger direktøren dog:

- Jeg vil gerne præcisere, at vi ikke ejer private eller følsomme personoplysninger, selv om det måske kunne forstås sådan efter omtalen i Børsen. Vores mål er via en licens at dele viden om biler og deres reparationsbehov. Der er tale om en stor mængde aggregerede data, som er anonymiserede, siger Christian Legêne til Motor-magasinet.

Dertil tilføjer han:

- For eksempel viser vores data, hvornår og hvad det næste værkstedsbesøg omhandler, og hvor det skal skal foretages. Dertil også hvad det koster at få lavet den pågældende reparation. Vores brugerbetingelser og retningslinjer i forhold til persondataloven er udarbejdet og godkendt af en advokatvirksomhed med speciale i persondata. Men hvis de er for uklare, vil vi naturligvis rette dem til, forklarer direktøren.

ifølge AutoBranchen Danmark er det uklart, hvilke data, AutoButler egentlig råder over - også i henhold til persondataloven. I en pressemeddelelse tirsdag sagde Jens Brendstrup, der direktør i AutoBranchen Danmark:

- Vi finder det er yderst kritisabelt, at AutoButler vælger at sælge danske bilejeres data – vel og mærke uden bilisternes samtykke. De gør det på en måde, hvor bilejerne absolut ingen kontrol har med, hvad deres private data om eksempelvis kørsel og vedligeholdelsen af deres bil bliver brugt til.

Selv skriver AutoBranchen Danmark:

"Når man opretter en profil på AutoButler.dk, skal man sætte et kryds i at man ’accepterer’ deres betingelser. Nærlæser man betingelserne, finder man ud af, at man samtidig har sagt ja til, at de kan overdrage data til tredjepart – helt eller delvist. Problemet er bare, at hvis Autobutler sælger data videre til tredjemand uden yderligere samtykke fra brugerne, er denne accept af brugervilkårene ikke tilstrækkelig ifølge persondataloven."

Datastik i centrum
Sagens fysiske kerne er også de OBD-stik (On-Board-Diagnostics), som flere og flere producenter leverer. De kan indsamle og dele informationer om bilen, serviceeftersyn, grøn kørsel og så videre. Og de data ser Christian Legêne fra AutoButler store muligheder i:

- OBD giver dig information omkring dit køretøj, f.eks. drift og vedligeholdelse. Men hvad koster det at få lavet et service, og hvor skal du køre hen for at få serviceret din bil til bedste pris? Det er her, Autobutler kommer ind i billedet, fortæller direktøren til Børsen.

Til Motor-magasinet siger Christian Legêne i dag:

- Vi indgår gerne i dialog med branchen om, hvordan vi sammen kan gøre alle data om biler tilgængelige, så vi sikrer fuld gennemskuelighed på området for bilreparationer til gavn for de danske bilejere. Vi ved eksempelvis, at der allerede i dag er flere bilmærker, som samler oplysninger om forbrugernes kørsel. For eksempelvis antal køreture, køreprogram, data på brug af motor, de seneste parkeringssteder og så videre. Vi vil arbejde for at få den slags data fri til gavn for alle værksteder.

Myndigheder inddrages
Tilbage hos AutoBranchen Danmark mener man dog, at AutoButlers datajagt er så vidtgående, at man straks vil tage kontakt til myndighederne.

- Vi vil hurtigst muligt tage fat i forbrugerombudsmanden og datatilsynet og forsøge at stoppe den uretmæssige brug af danske bilisters data.

Allerede samarbejde
Men skal man tro Christian Legêne i Børsens artikel, så er AutoButler allerede i tæt kontakt med OBD-producenter i både Danmark og Sverige. Det er samarbejder, som AutoButler-direktøren regner med at løfte mere af sløret for i løbet af 2016. Jan Damsgaard er leder og professor på institut for it-ledelse på CBS, og han fremhæver, trods en mulig kamp om data, nogle fordele for især bilejerne:

- Autobutler er en portal, som også er med til at frigøre bilejerne fra de autoriserede forhandlere, og derfor viser de også stor interesse for det her, forklarer Jan Damsgaard til Børsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.275