Man skal passe på sine fingre, hvis man har en bil, der er udstyret med elruder. Langt de fleste nye biler sælges nemlig uden den sikkerhedsfeature, som forhindrer, at der kan komme noget i klemme. Det skriver Politiken på baggrund af den tyske bilistorganisation ADAC, der flere gange har bevist, at en elrude snildt kan hugge en agurk over i to. Ifølge ADAC har hverken Citroën C1, Toyota Aygo, Peugeot 108 eller VW Up nogen former for spærremekanismer til at forhindre at både børne - eller voksefingre kommer i klemme. Går man en klasse op til bilmodellerne Mazda 2, Peugeot 208, Skoda Fabia, Suzuki Swift og Toyota Yaris, så er bilernes elruder udstyret med en sikring i førersiden, men ikke i passagersiden.
Selv i en dyrere bil som Mercedes-Benz E-klasse finder man kun en spærremekanisme på elruderne foran, men ikke bagi.
Ingen lovgivning
Problemet er ifølge ADAC opstået, fordi der ikke stilles et lovkrav om en spærremekanisme til de elruder, hvor man manuelt skal køre ruden op. De fuldautomatiske, hvor man ved et klik får ruden til automatisk at rulle op.
Ifølge Jens Lauritsen, overlæge på Ortopædkirurgisk Afdeling O på Odense Universitetshospital og tilknyttet Ulykkes Analyse Gruppen (UAG), som Politiken har interviewet, har ingen børn dog været involveret i ulykker de seneste tre år.
- Det skyldes nok, at selv om det sikkert sker, ender de ikke på skadestuen. Bilen har en gummiliste øverst og i siderne i vinduesåbningen, som fordeler trykket på samme måde, som en handske på, siger han til avisen.