23948sdkhjf

Renault har ikke snydt trods ransagning

Men den franske bilproducent kæmper mod et for stort spænd i NOX-udslip fra laboratoriet til virkeligheden.
UDSLIP Renault har som forventet intet snyde-software i sine biler. Den udmelding kommer Renaults danske pressechef Søren Hyltoft Thomsen, efter at Renault ellers den 14. januar hele tre steder i Frankrig blev ransaget af det franske bagmandspoliti, angiveligt som et led i efterforskningen om, hvorvidt også Renault har fusket med emissionsværdierne for deres biler.

Den danske pressechefs udmelding kom på den danske importørs årlige nytårspressemøde i Værløse den 21. januar.

Der er således ikke noget i vejen med 700.000 dieselbiler fra Renault, men nu går Renault alligevel ud og vil sige til bilernes ejere, blandt andre godt 1000 danske Espace- og Kadjar-ejere, at de kan komme en tur på værksted og få bilerne forbedret.

Renault er nemlig havnet i en sag, der handler om udslippet af det sundhedsskadelige NOX-stof. Altså lidt ligesom for VW-koncernen, men Søren Hyltoft Thomsen er hurtig til at fastslå en væsentlig forskel:

- Vi har ikke snydt.

Renault har selv meddelt, at de har fastslået for højt NOX-udslip på 15.000 Renault Captur, bygget hen over sommeren 2015.

Alle biler har 1,6 liters dieselmotor med 110 hk, og det er en motor, der ikke sælges i Danmark. Disse biler bliver tilbagekaldt på værkstederne, hvor de får en opdatering af motorens software. Dermed skulle NOX-udslippet komme ned på det niveau, Renault selv har oplyst i typegodkendelsen.

Ingen tilbagekaldelse

Men derefter begynder det at blive lidt uklart, hvad Renault vil foretage sig. De vil tilbyde ejerne af yderligere 700.000 biler med 1,6 liters dieselmotor at komme en tur på værksted og få en opdatering af motorens software. Det kan reducere NOx-udslippet.

Anledningen er forskellige uafhængige tests i Europa, der har påvist, at blandt andre den nye Renault Espace har højere NOx-udslip på landevej end under målinger i et laboratorium. Det er dog ikke nødvendigvis et lovbrud, og derfor kan Renault vælge en ret blid løsning: Det bliver ikke en tilbagekaldelse. Opdateringen vil ske, når bilerne alligevel kommer til service på et Renault-værksted.

- Det berører også biler i Danmark. Nemlig Espace og Kadjar med 1,6 liters dieselmotor, og det kan være omkring 1000 biler her i landet. Kampagnen vil ikke omfatte ældre modeller som den tidligere udgave af Mégane, der havde en 1,5 liters dieselmotor, siger Søren Hyltoft Thomsen ifølge Politiken.

- Det essentielle er, at Renault ønsker at få et mindre spænd mellem de oplyste tal om for eksempel NOX-udslip og det, man oplever i den virkelig trafik, siger han.

Plan klar 30. marts

Søren Hyltoft Thomsen oplyser til Motor-magasinet, at Renault vil investere et trecifret millionbeløb i at mindske spændet i NOX-udledning mellem laboratoriet og virkeligheden, og at den franske bilproducent vil fremlægge en samlet plan for projektet på en stor pressekonference den 30. marts.

Dermed stiller Renault sig op i rækken af bilmærker, der tilstræber at give forbrugerne mere ærlige oplysninger om brændstofforbrug og udslip af farlige stoffer. Både Opel og Citroën/Peugeot har varslet, at de i løbet af foråret vil oplyse, hvor meget brændstof, bilerne bruger i den virkelige verdens trafik.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.22