23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Og nu – bilmesse i Detroit

Bilåret plejer at blive skudt i gang med biludstillingen i Detroit. Men elektronikmessen CES i Las Vegas var i år foran Detroit på fremtids-autoteknik. Målt på her-og-nu-nyheder er Detroit 11.-24. januar fortsat den største – her de vigtigste nyheder set fra Danmark.
Henrik Fiskers ny, Force 1:
Danske Henrik Fisker er i den grad tilbage i business. På Detroit-showet præsenterer han sin nye bil, Force 1, baseret på teknik fra Dodge Viper, med karrosseri i kulfiber og en ufatteligt ukorrekt V10-motor.

Fisker på Detroit: En V10-motor på 8,4 liter og med 745 hk. Uden skyggen af downsizing eller hybrid. Ret meget mindre politisk korrekt kan det næppe blive i dagens bilverden, hvor mindre slagvolumen og turbo allerede er vist af stort set alle – herunder McLaren, Ferrari og Porsche i sportsvogns-verdenen.
Men det holder ikke danskeren Henrik Fisker tilbage. Sammen med to partnere holder han på Detroit verdenspremiere på sin nye supersportsvogn, Force 1 V10. Med så mange hestekræfter, og med så elegante karrosseri-linjer, er Fisker mildest talt back in business.
Force 1 er en egentlig produktionsbil – produktionen starter til april, og går til salg for 258.500 dollars. Det er i runde tal 1,5 millioner kroner uden registreringsafgift. Så det bliver godt fire millioner kroner på danske nummerplader med den nye registreringsafgift. Mange penge, men dog en fair pris for en specialbygget bil i et antal på kun 50, og i øvrigt med så stor effekt.
Basalt er bilen en Dodge Viper – motor, gearkasse og bagtøj stammer herfra. Men selve karrosseriet er af Fisker, udført i kulfiber og med den så typiske smukke Fisker-form. Selvfølgelig kan man genkende en Viper, men på mange måder minder bilen mere om en af 1960’ernes smukkeste, mest rå, mest berømte amerikaner-sportsvogne, nemlig AC Daytona.
Og præstationerne: 0-96 kilometer i timen tager 3 sekunder (0-96 er jo et typisk amerikansk mål). Det svarer til 0-100 kilometer i timen på 3,1 eller 3,2 sekunder. Topfarten – rigelig skulle vi mene – er 355 km/t.
Endnu ingen dansk importør. Hvem er klar?
BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|instance-web04