23948sdkhjf

”Dealeruption” – det nye buzzword

De næste 5-10 år vil forandre bilbranchen og værdikæden fundamentalt med selvkørende biler og digitalisering af nye services – så drop investering i bilhuse.
TØNDERS TÆNKEBOKS Jeg har tilbragt de seneste par uger i USA og blandt andet deltaget i ”Digital Dealer” konferencen i Las Vegas den 5.-7. oktober og besøgt forhandlere i San Francisco, som man vel kan kalde internettets hovedstad, og som er stedet hvor mange af de nye, digitale forretningsmodeller bliver udtænkt.

På ”Digital Dealer” konferencen blev jeg introduceret for et nyt udtryk: ”Dealeruption”. Det er en sammentrækning af ”Dealer” og ”Disruption” og er med andre ord et udtryk, som dækker de meget store ændringer i bilbranchen, i alle led af værdikæden, som mange her i USA forventer i de kommende år.

Således udtalte Mary Barra, CEO for GM, for nylig i forbindelse med biludstillingen i Frankfurt, at hun forventer større ændringer i branchen de næste 5-10 år, end vi har set de seneste 50 år!

Selvkørende biler på plads

Nu skal man altid passe på med at blive revet med af stemninger og de konsulent-udtryk og ”buzzwords”, som lige er oppe i tiden. Der er formentlig ingen bilforhandlere i Danmark, som de kommende år vil gå konkurs alene på baggrund af, at de ikke får digitaliseret deres virksomhed. Til gengæld er der formentlig mange, som kunne få en (væsentlig) bedre indtjening, hvis de interne processer og kontaktfladen til kunderne blev digitaliseret. Så lad denne udvikling blive drevet af de kommercielle muligheder, og ikke af frygt.

Men måske er det faktisk på et helt andet område af digitaliseringen, at vi vil se de største opbrud (”disruptions”) i vores branche: Selvkørende biler.

Vi har allerede teknologien til de selvkørende biler på plads, så det er ikke længere fremtidssnak. De kører rundt på vejene lige nu her i USA, dog i begrænset antal, og under kontrollerede forhold, men alligevel. Faktisk er lovgivning, herunder forsikringsforhold, vel egentlig den største barriere for udbredelsen af de selvkørende biler. Men forsikringsproblematikken er ved at blive løst. Bilproducenterne (og Google og Apple?) vil simpelthen påtage sig risikoen på de selvkørende biler og således reelt samtidig blive forsikringsselskaber.

Nye tider allerede i 2020

Det er ikke utænkeligt, at vi allerede i 2020, eller senest i 2025, ser en markant udbredelse af selvkørende biler. Når man tænker igennem, hvad det med tiden kan få af konsekvenser for bilbranchen, som vi kender den i dag, så er det til at blive helt stakåndet af, for eksempel:

• Salget af nye biler vil falde væsentligt. Et eksempel: Det kræver 9000 selvkørende biler at erstatte alle 55.000 taxier i New York. Og i øvrigt falder ventetiden til 36 sekunder og prisen for kørsel til en tiendedel!

• Bilerne vil blive brugt meget mere end i dag, hvor biler i gennemsnit kun bliver brugt 6-8 procent af døgnets 24 timer. Den enkelte (selvkørende) bil vil således skulle serviceres langt oftere

• Antallet af skader vil blive reduceret væsentligt. Googles selvkørende biler har kørt over to millioner kilometer i USA helt uden selvforskyldte skader.

• De selvkørende biler vil formentlig fortrinsvis blive brugt på abonnementsbasis. Ejerskabsmodellen, som vi kender den i dag, vil med tiden forsvinde

Og jeg kunne blive ved – men jeg tror, du kan se billedet.

Bilforhandleren overflødig?

Bliver bilforhandlerne under et sådant scenario så overflødige? Nej, men bilforhandleren får en helt anden funktion. Vi vil primært blive servicepunkter, logistikcentre og – hvis vi er visionære nok – operatører af de nye strukturer.

Forretningsmodellen bliver altså en helt anden; men indtjeningsmulighederne kan, for de som griber mulighederne, faktisk blive forbedret. Vi tjener alligevel ikke nogle penge på at sælge nye biler (i hvert fald ikke hvis omkostningerne bliver allokeret rigtigt, hvilket de sjældent gør). Det vil i øvrigt også gøre branchen mindre kapitalkrævende, hvilket igen vil give mulighed for nye aktører med nye forretningsmodeller.

Drop dyre bilhuse

Jeg har nævnt dette før, men endnu en gang: Lad være med at investere millioner af kroner i nye, flotte salgsudstillinger og bilhuse. Mange af dem, især hvis de ligger uden for top-5 markederne, vil om 10-15 år stå tilbage som mausoleer over en svunden tid!
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125