23948sdkhjf

Samlebåndet er en virksomhedskultur

Jakob Alkil søgte tilbage til Ford Danmark som direktør, da han øjnede en rivende udvikling hos mærket med de velsmurte rammer.
DBI 75 ÅR Ford har været med så godt som hele vejen i bilhistorien. I 2013 var det 100 år siden, at Henry Ford for alvor udbredte samlebåndet i sin bilproduktion. Og selv Danmark har også del i Fords historie. Fra 1919 og helt frem til 1966 blev der samlet Ford-biler til hele det skandinaviske og nordeuropæiske marked i København – derfor er ”Fordismen” også for nylig kommet på Nationalmuseet.

Historien om Ford og samlebåndsprocesserne, der var den tids første lean, er i den grad gået i blodet på direktør Jakob Alkil hos det fabriksejede danske datterselskab af Ford i USA, Ford Motor Company A/S. Så meget at han under godt tre års fravær fra Ford, hvor han arbejdede som vækstdirektør hos et multinationalt industrifirma i London, tog sig selv i at indføre nogle af de processer, som han kendte så godt fra sin Ford-tid.

- For processerne virker jo! Jeg genopfandt simpelthen flere Ford-procedurer i mit nye job, hvor der manglede flow og orden. Det er sundt at komme ud, måske til udlandet, og få ny luft nogle gange. Og jeg fandt i London ud af, at uden gennemprøvede processer, der virker, kan beslutninger medføre resultater, der mest af alt baserer sig på held, siger Jakob Alkil.

Dog blev han mest trukket tilbage til Ford Danmark af en helt ny strategiudvikling hos producenten og en stribe biler med ny teknologi i pipelinen. Han har således været hos Ford-importøren ad flere omgange i sammenlagt 16 år siden 1991.

Styrker og udfordringer

Jakob Alkil betegner det at være fabriksejet importør som lidt specielt med både styrker og udfordringer.

- Jeg har jo været ansat under begge modeller. Ingen tvivl om, at et importør- eller privatejet selskab kan agere hurtigere end en fabriksejet importør. Til gengæld har vi en styrke i at være globale med en ensartet struktur og et sæt værdier, der virker overalt. Vores koncept ”One Ford” giver imidlertid udfordringer i det danske afgiftssystem, der er så anderledes end alle andre steder og medfører flere godkendelsesprocedurer i systemet. Her er det mit job at tilpasse strategien, der selvfølgelig handler om at vokse og være blandt de største med fornuftig indtjening for Ford og vores mange singlebrand-forhandlere, siger Jakob Arkil.

Næsten som et dansk mærke

Han er stolt af den opnåede markedsandel sidste år på over ni procent med 20.022 biler. I år til og med 23. maj er den faldet til knap otte procent – men flere nye bilmodeller er på vej.

- Spørger man folk på gaden, føler de, at Ford næsten er dansk, selv om de godt ved, at firmaet er amerikansk – vores danske datterselskab er fra 1919. Andre nye mærker har en udfordring med at skabe tiltro til mærket, hvor vi har historikken med. Vi har lige fejret 50 året for Transit, som alle håndværkere kender, og som næsten har brandværdi i autobranchen som CocaCola’en i flaskeholderen generelt, smiler Jakob Arkil. Og så gør det jo heller ikke noget, at muskelbilen Mustang, der har ikonisk sportsvogns-status, nu for første gang nogensinde introduceres i Europa og Danmark, tilmed tilpasset den europæiske kørestil.

Dens udbredelse i Danmark kan ikke spås i et marked, som Ford-direktøren finder yderst konkurrencepræget, hvor de bedst sælgende modeller skifter konstant, og hvor kunderne er vanvittigt prisfokuserede efter tilbud.

- Da jeg kom tilbage efter mine år i London, følte jeg mig hensat til Italien med alle de mange småbiler. Danmark er paradoksernes discountland – med selv hundedyre biler foran Aldi. Vores afgiftssystem er forældet og uhensigtsmæssigt, og det går desværre ud over køb af større, sikrere og mere komfortable biler, mener Jakob Alkil.

Ford-stores og premium

Når han skal definere, hvad han mener, der er fornuftig indtjening for importselskab og forhandlere, handler det om ikke at sælge biler med tab, som det netop kendes fra lokketilbuddene i supermarkeder. Dog medgiver Ford-direktøren, at den kraftigt nedsatte Ford Ka er offer for den regulære priskrig på småbiler i A-segmentet med over 60 procents markedsandel de foregående par år.

- Vi vil gerne klæde vores forhandlere på til at kunne rådgive bilkøberne om, at de bør købe større og dyrere biler, der også øger indtjeningen hos os, gerne i form af krydssalg, da vi nok har været for fokuseret på de små biler for længe, siger Jakob Alkil.

Han ser frem til de kommende fem Ford Stores, der de kommende måneder bliver etableret hos forhandlere i de største danske byer som flagskibe med samtlige produkter fra Ford-hylderne udstillet, og som Alkil mener også vil have afsmittende effekt på alle Ford-forhandleres bilsalg.

- Vi angriber nu især i premium-segmentet, selv om vi traditionelt er et af de bredeste mærker modelmæssigt med mulighed for op til 3,5 ton på krogen. Premium-bilerne Vignale fra Ford bliver nærmest et nyt mærke for os, der skal tilsikre forhandlerne bedre indtjening. Det er en kendsgerning, at kunderne i dag googler sig til den relevante bilinformation – og dermed forventer en højere og anderledes service af både os som importører og forhandlerne end bare at fortælle dem, hvad de selv har kunnet læse sig til. Men bilkøb er stadig komplekst, så der vil fortsat være behov for fysiske Ford-forretninger, som vi har set i over et århundrede også her i Danmark, siger Jakob Arkil.

Ford i Danmark og globalt
Ford Motor Company A/S er verdens femtestørste bilproducent, som lever efter filosofien om at producere biler til alle i et bredt modelprogram, til en pris de fleste har råd til. Kendetegnende ved Ford-biler er, at de har underholdende og klasseledende køreegenskaber, femstjernet sikkerhed, dynamisk design og de nyeste teknologier – flere af disse prisbelønnede.
Hovedkontoret Ford Danmark i Ballerup servicerer i dag et forhandlernet med 64 Ford forretninger, 23 Ford Transit Erhvervscentre og mere end 80 autoriserede Ford værksteder.
Ford Danmark er en del af Ford Europa, som med over 50.000 medarbejdere producerer, sælger og servicerer biler i 50 lande. Ford Europa er den europæiske division af Ford Motor Company med hovedsæde i Dearborn, Michigan, USA, der beskæftiger over 187.000 medarbejdere og, med sine 62 fabrikker verden over, producerer og distribuerer biler på tværs af seks kontinenter.

Ford vil mere med Go Further
Et skridt fremad er taget af Ford Motor Company ved at introducere sit globale brand-løft “Go Further”, der indad- og udadtil skal adskille Ford i forhold til andre bilproducenter, så Ford-ansatte og -forhandlere kan levere exceptionelle produkter og services.
Resultaterne af Fords ambitiøse produktstrategi kan for alvor opleves i 2015, hvor Ford lancerer en lang række nye modeller samt et væld af avancerede teknologier, der gør hverdagen lettere for bilisterne og højner sikkerheden. Fem dedikerede Ford Stores hos Ford-forhandlere i de største danske byer skal positionere mærket i markedet, især med introduktion af luksus-konceptet for Mondeo Vignale og S-MAX Vignale med personlig hotline og Vignale-manager, eksklusiv lounge og fri afhentning og udbringning af bil i forbindelse med service.

Transit tungtvejende hos Ford i 50 år
Mens efterkrigsgenerationen i 1965 var ved at geare op til flower power, satte Ford den første Transit i produktion – en skelsættende begivenhed i varebilernes historie, der stadig sætter store spor den dag i dag. Den nye Transit-familie var i 2014 klart bedst sælgende blandt gulpladebiler i Danmark, og er også i de første tre måneder af 2015 klart førende både herhjemme med 15,5 procent markedsandel, samt på europæisk plan.
nyDF-Faktatekst løs: Fem årtier med samme navn tilfalder kun ikoner i bilindustrien, som det ligeledes skete for Ford Mustang i 2014.

20-årige Mondeo bliver til Vignale
Ford Mondeo fyldte 20 år i 2013 og var modellen, der banede vej for airbags i almindelige personbiler. James Bond har kastet den rundt i hårnålesving, og Storbritanniens tidligere premierminister Tony Blair gjorde den synonym med en hel klasse af vælgere ved at tale om ”Mondeo man”. Ford Mondeo blev aldrig et hit i USA, men europæerne har taget den til sig i en grad, der har resulteret i mere end 4,5 millioner solgte eksemplarer.
I år introduceres Ford Mondeo med teknik og motorer, som ville være utænkelige for 20 år siden. Den prisvindende 1,0 Ecoboost motor er nu den hidtil mindste i den store og rummelige familiebil, ligesom Fords selv-oppustelige sikkerhedsseler sætter nyt niveau, der især udmønter sig i premium-modellen Vignale med introduktion lige efter sommerferien i Danmark.















Artiklen er en del af temaet DBI 75 år.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188