23948sdkhjf

Autocom udvider i Tyrkiet

Bilauktionsvirksomheden Autocom udvider igen og har åbnet kontor i Istanbul i Tyrkiet. Virksomheden ser et stort potentiale i Tyrkiet, der er en af Europas hurtigst voksende økonomier. Virksomheden er nu til stede i 17 forskellige lande i Europa, USA og Australien og har 340 ansatte.
Den danske bilauktionsvirksomhed Autocom styrker sin tilstedeværelse i Europa med et nyt kontor i Tyrkiet. Virksomheden har store forventninger til Tyrkiet, hvor der hvert år sælges omkring 3,5 millioner brugte biler. Det er Autocoms målsætning at nå et salg på mere end 10.000 biler per år i Tyrkiet inden for de næste fem år og blive markedsledende. I Danmark kendes bilauktionskoncernen som Autocom, men i udlandet bruges navnet Autorola.

- Tyrkiet er et imponerende marked i rivende udvikling. Jeg er overbevist om, at Autocom har en masse at tilbyde til den tyrkiske bilindustri, og vi forventer, at flere leasingvirksomheder fremover vil ekspandere i Tyrkiet, siger Peter Grøftehauge, CEO og grundlægger af Autocom.

Autocom fungerer ved, at virksomheden finder den forhandler, der vil give den højeste pris for sælgers bil. Dermed får forhandlerne et stort udvalg af brugte biler at vælge imellem, og sælgerne får mulighed for at få en god pris for den brugte bil, oplyses det.

First mover i Tyrkiet

Autocom Tyrkiet forventes at blive en succes på linje med andre udenlandske kontorer. Virksomheden har omkring 200.000 biler på auktion hvert år og 70.000 forhandlere, som køber og sælger biler hos Autocom.

- Autocom er first mover i Tyrkiet. Markedspotentialet er stort, da antallet af bilauktionstilbud er begrænsede. Selv om vi først lige er startet op, så har vi allerede i 2014 haft 122 auktioner, 3035 tilmeldte biler og 660 solgte biler, forsætter Peter Grøftehauge.

Den lokale knowhow er afgørende for at blive succesrig i udlandet, mener Autocom. På trods af at bilauktionerne foregår online, så er det de lokale medarbejdere, som kender markedet og har kontakten til kunderne. Det bliver Oguzhan Saygi, som skal lede Autocom i Tyrkiet. Han er uddannet fra University of Nottingham og har arbejdet i den tyrkiske bilindustri siden 1995.

I Danmark er det både private bilejere og flådeejere, der benytter auktionerne. I udlandet er fokus primært rettet mod det professionelle marked, hvor Autocom sælger biler for en række store leasingselskaber og bilproducenter som LeasePlan, BMW, Mercedes Benz og Hertz.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078