Endelig biler med det nye kølemiddel
"Ulven kommer" er der blevet råbt de sidste tre år. Nu er "ulven", i form af kølemidlet HFO 1234yf, så endelig ved at vise sig frem på bilmarkedet.
- Det nye kølemiddel er af flere forskellige årsager blevet forsinket, men det har faktisk kun gjort udfordringerne for værkstederne mere overskuelige. På grund af den forsinkede ankomst er alle leverandører af A/C-maskiner og -forbrugsdele nemlig parat til at håndtere HFO 1234yf. Det betyder samtidig, at den store usikkerhed, som omgærdede det nye kølemiddel, nu er afløst af en meget større viden om kølemidlet samt et mere realistisk prisleje på de maskiner og forbrugsdele, som værkstederne bliver nødsaget til at investere i. Selve kølemidlet er også faldet i pris, om end prisen stadig er langt højere end det prisniveau, vi kender fra R 134a, fortæller Christian Rud Ingvardsen, direktør hos Christonik.
Det vigtigste budskab for alle værksteder, som overvejer at investere i nyt udstyr, er at undersøge markedet og afklare ens behov. For eksempel om fyldestationen skal kunne klare både biler på brændstof og el/hybrid.
- Efter at have ventet noget længere end vi først regnede med, er der nu for alvor ved at komme gang i markedet. Det betyder ikke, at vi storsælger maskiner til det nye kølemiddel, men der er en stor interesse fra værkstederne i forhold til hvad og hvor meget, de skal investere i, fortæller han og siger, at maskiner til det nye kølemiddel starter fra cirka 20.000 kroner, når man tager de billigste modeller.