23948sdkhjf

Forældet it-system koster værksteder dyrt

Skadesopgørelsessystemet Autotaks/FORSI er forældet, og Autobranchen Danmark opfordrer forsikringsselskaberne til at overgå til nyt system.
De danske forsikringsselskaber har igennem længere tid ikke opdaterede de versioner af skadesopgørelsessystemet Autotaks/FORSI, som de danske karrosseriværksteder skal bruge for at opgøre skader for forsikringsselskaberne.

Den nuværende version af Autotaks/FORSI er simpelthen for gammel og forældet. Det vurderer AutoBranchens VidenCenter, som opfordrer til, at man kigger på de versioner, der anvendes ude i Europa.

- Med den nuværende version af Autotaks/FORSI skal karrosseriværkstederne bruge betydeligt mere tid på manuelle indtastninger i forhold til landene omkring os, som bruger den nyeste version. Det betyder, at de danske værksteder skal bruge mere tid end nødvendigt på at foretage skadesberegninger, hvilket er spild af både tid og penge, siger Finn Larsen, teknisk konsulent hos AutoBranchens VidenCenter.

- Ved at have direkte adgang til bilmodellernes data, vil værkstederne kunne spare værdifuld tid, og kvaliteten på de reparationer, der bliver udført for forsikringsselskaberne, vil uden tvivl stige", siger han.

International version

AutoBranchens VidenCenter peger på, at man mange steder i Europa med stor succes anvender nyere versioner af Audatex, som er den internationale version af Autotaks/FORSI.

Med Audatex programmet er det muligt at hente den enkelte bilmodels VIN nr. direkte med et klik på en tast, hvilket giver værkstederne et mere operationelt taksering- og skadesreparationssystem.

AutoBranchen VidenCenter mener helt klart, at forsikringsselskaberne bør give de danske reparatører denne mulighed, i stedet for at lade værkstederne køre videre med den gamle og forældede version af Autotaks/FORSI.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109