23948sdkhjf

Danskere er til sorte stationcars

Danskerne er konservative, når de skal købe ny bil, viser undersøgelse fra Ford.
Sort er stadig det nye sort i Danmark. Modsat tendensen i det øvrige Europa, hvor hvid har overtaget pladsen som "det nye sort", holder et flertal af danskerne stædigt fast i, at bilen skal være sort-sort. Samtidig har danskerne tilsyneladende et praktisk gen, som gør Danmark til Europas førende stationcar-land. Der er i hvert fald hverken cigarettænder eller askebæger i den firhjulede. Det viser en helt ny forbrugerundersøgelse fra Ford om europæiske bilkøberes præferencer.

I betragtning af at danskerne endnu ikke er hoppet med på hvid-bølgen i samme omfang som det øvrige Europa, varer det måske et stykke tid inden, danskerne opdager, at de nye, trendy bilfarver er brun og orange – de to farver, som har oplevet størst fremgang over de seneste år.

Ford har undersøgt bilkøbernes præferencer i 22 europæiske lande og har fundet en række resultater, som man kan uddrage forskellige, sociologiske, socioøkonomiske eller måske ligefrem psykosociale konklusioner af. I hvert fald forekommer nogle af resultaterne overraskende. Det ville for eksempel være nærliggende at tro, at bilkøbere i det varme og solrige Sydeuropa er mere tilbøjelige til at købe en bil med soltag. Forkert! De mest soltags-begejstrede er såmænd nordmænd (15 procent), mens lande som Spanien, Italien og Grækenland kommer langt nede på listen. Nordmændene er med 80 procent også langt mere begejstrede for aircondition end bilkøbere i Sydeuropa.

Tyrkisk røg

Det er måske knap så overraskende, at danskerne, i lighed med vores nordiske naboer, holder rigtig meget af at få varmet bag- og rygstykker i elektrisk opvarmede sæder. Men i den skandinaviske kontekst er det måske lidt overraskende, at danskerne udviser en højere grad af sund livsstil – henholdsvis politisk korrekthed – end både nordmænd og svenskere, når det kommer til askebægre, tændere og andet udstyr til at understøtte en usund vane. Kun 0,3 procent af alle Ford-modeller solgt i Danmark er udstyret med den slags og dermed indtager danskerne duksepladsen, ikke blot i Norden men i hele Europa. I den anden ende af skalaen, er tyrkerne slet ikke i tvivl. Her har 100 procent af alle solgte Ford-modeller både cigarettænder og askebæger.

- Undersøgelsen giver os et øjebliksbillede af det meget brede spektrum af præferencer, vores kunder har. Det er vigtigt for os at kende disse undersøgelser for, at vi til stadighed kan imødekomme skiftende trends - hvad enten det handler om nordmænd, der vil have en orange bil med aircondition og trækkrog eller tjekkere, der gerne vil have en bil med guldlak, siger Fords vicepræsident for marketing, salg og service i Europa, Roelant de Waard.

- Mangfoldigheden afspejler sig også i vores program og er årsagen til, at vi for eksempel kan tilbyde Ford Fiesta i 11.400 forskellige varianter, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078