AMG med kun fire cylindre
Vi forbinder AMG med otte cylindre og en udstødningsbas, der blæser de andre af banen. Men nu kommer CLA i AMG-version med kun fire cylindre. Det går da aldrig godt eller gør det?
Dermed er bilen her, Mercedes CLA 45 AMG, sat på plads: Den hidtil hurtigste udgave af sedanversionen af A-Klassen. Fire cylindre, syvtrins automatgear, firehjulstræk og 360 hestekræfter. Ja, 360!
Men ét sted i de tekniske data skurer det i ørerne. Antallet af cylindre. Der er fire og kun fire. Det går da aldrig godt? Eller gør det?
Vores test slår fast, at der intet er galt med farten i den nyeste AMG. Tallene taler for sig selv: Til 100 kilometer i timen hurtigere end det tager at læse denne sætning fra seneste punktum. Og begrænset topfart på 250 kilometer i timen er aldrig langsomt. Og gennem et hurtigt eller langsomt sving: Med træk på alle fire hiver bilen fast i asfalten, indstyringen er skarp og balancen glimrende.
Så er der to tilbage: Lyden og bevidstheden. Nej, den firecylindrede turbo lyder ikke som en V8er, men den lyder inspirerende alligevel. Skarp, aggressiv og med typisk turbo-svirp fra potten, når der skiftes gear ved høje omdrejninger. Så musikken den er go.
Så er der bevidstheden om fire versus otte tilbage. Jeg ved, der fortsat er mange V8-fans og tilhængere. Men uanset om vi vil acceptere det eller ej: Vi kører altså ud ad downsizing-vejen og inden vi ser os om, er en stor V8er faktisk noget af en gammeldags konstruktion sådan lidt meget i den grad yesterday. Sådan er det faktisk allerede. Om ikke andet bliver de fleste overbevist, når der skal tankes. 360 hestekræfter og 450 Newtonmeter og alligevel godt og vel 14 kilometer på literen. De tre tal i én og samme sætning taler sig eget sprog.