23948sdkhjf

Selvkørende med pil nedad

OGSÅ I AUTOBRANCHEN ER vi generelt glade for de teknologiske landvindinger, vi konstant bliver præsenteret for. Værktøj og it bliver hele tiden smartere og mere effektivt, og det giver mulighed for at øge de sorte cifre på bundlinjen. Men udviklingen har en bagside af medaljen. For udviklingen går også så stærkt i køretøjerne, at værkstederne sandsynligvis allerede om 2-3 år må begynde at spejde efter reparationsarbejde.

DE SELVKØRENDE BILER ER på vej i en grad, så vi også herhjemme må overveje en tilpasning, omstilling, nedgradering – you name it. USA fører tilsyneladende an igen, ligesom Japan og Tyskland er godt med på at lade de allerede nu eksisterende selvkørende biler færdes på offentlig vej – med ned til én centimeters nøjagtighed, uden at føreren rører rat eller pedaler.

VI KAN HER PÅ fagbladet istemme udtalelsen i dennes uge fra special-organisationen for autoskader, SKAD, om, at der ikke er tvivl om, at antallet af uheld vil falde drastisk om ganske få år, når radar- og laser-sensorer vinder indpas, hvilket vil resultere i blodige kampe blandt dem, der reparerer trafikskader.

SÅ ER DET RART samtidig at kunne berette om to af vores hjemlige udbydere af auto-systemer og lakarbejde, Tolerance og Pierre, der nu i højere grad vil indtage udenlandske markeder. Det kan være et skridt på vejen i en tid med snarlig udsigt til en mere begrænset arbejdsmængde, i stedet for blot at lade stå til og kun koncentrerer sig om det hjemlige marked.

SAMTIDIG BRINGER VI EN opfordring fra aktører i branchen om øget samarbejde mellem karrosseri- og lak-delen. Det er på høje tid, efter års gnidninger, inden truget for reparationsarbejde bliver haltomt, og hestene vil begynde at bides.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094