Mangel på store brugte firmabiler
Det danske brugtvognsmarked oplever stor efterspørgsel på store brugte firmabiler. LeasePlan Danmark har på få måneder oplevet et fald i liggetiderne på 60 procent på de store brugte biler.
De seneste år har virksomheder på grund af finanskrisen leaset og anskaffet sig færre store biler. Det betyder, at der i øjeblikket er en enorm mangel på de større brugte biler i markedet for privatsalg, da mange af disse typisk er tidligere leasede firmabiler.
Den tendens oplever man tydeligt hos LeasePlan Danmarks private bilsalg, hvor den gennemsnitlige liggetid for de populære store biler i firmabilssegmentet, som fx VW Passat og Ford Mondeo, er forkortet med 60 procent på blot få måneder:
- Vi har færre store brugte biler på lager, og dem der kommer, forsvinder meget hurtigt, fordi efterspørgslen hos privatkunderne er så stor. For de store brugte firmabiler er den gennemsnitlige liggetid på kort tid gået fra en måned til blot 12 dage, og nogle af de mest populære modeller når ikke engang af komme ud i udstillingen, før de er solgt, siger Thomas Ruff, Car Remarketing Manager og ansvarlig for privat bilsalg hos LeasePlan Danmark.
Fortsat mangel de kommende år
Mange af de store brugte biler på markedet er tidligere firmabiler, der typisk har kørt i tre til fire år, hvorefter de sælges til privatpersoner. De store biler, der kommer ud på privatmarkedet nu, er altså firmabiler købt lige i efterdønningerne fra finanskrisen, hvor virksomhederne var meget tilbageholdende med at anskaffe sig nye biler hos leasingselskaber.
Ifølge prognoserne tyder meget på, at der også i de næste par år vil være en mangel på de store brugte biler.
- Vi mærker helt klart, at virksomhederne er blevet mere optimistiske og igen er begyndt at lease og anskaffe sig flere biler. Det er dog en helt ny udvikling, og derfor vil der gå mindst et par år, før markedet igen har nok brugte firmabiler til at følge med efterspørgslen hos privatkunderne, forklarer Thomas Ruff.
Den markante efterspørgsel på store brugte biler betyder også, at priserne er stigende, fordi udvalget ikke er stort. Omvendt ser det ud for de brugte mikrobiler, hvor de første årgange er på vej på brugtvognsmarkedet. Her er priserne generelt så lave, at mange i stedet hellere vil købe en ny microbil frem for en brugt.