23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Jagten på ny verdensrekord

Jaguar og Bloodhound Project vil slå verdensrekorden for den højeste hastighed nået på landjorden. Målet er den magiske grænse 1000 mph - eller 1609 km/t.
Et samarbejde mellem Jaguar og det såkaldte Bloodhound Project skal sikre en ny verdensrekord i hastighed på landjorden på over 1000 mph (1.609 km/t). Den nuværende rekord på 763,035 mph (1227,986 km/t) blev sat af Andy Green i en Thrust SSC i 1997. Det er også Andy Green, der kommer til at køre Bloodhounds Supersonic-bil. Første kørsel finder sted i Hakskeen-ørkenen i Sydafrika om kun 12 måneder.

På Hakskeen Pan-ørkenens relativt bløde underlag i Northern Cape i Sydafrika har man med de foreløbige prøvekørsler af AWD F-TYPE R Coupés testet bilens stabilitet og dynamiske egenskaber. Den når 100 km/t på kun 3,9 sekunder og har en elektronisk begrænset topfart på 300 km/t. Ian Hoban, Vehicle Line Director hos Jaguar, udtalte i forbindelse med testen:

- Vores målsætning med udviklingen af all-wheel-drive F-TYPE var at bevare baghjulstrækkets medrivende køreegenskaber, der er så vigtig for Jaguars sportsvogne, men samtidig at gøre bilen mere dynamisk. Resultatet er en kontrollerbar, anvendelig og sindssygt hurtig performance-bil under alle vejr- og vejforhold

Bag rattet på AWD F-TYPE R Coupé sad Bloodhound Projects direktør og tidligere hastighedsrekordindehaver Richard Noble. Og han var ganske tilfreds:

- Vi er ellevilde over at kunne offentliggøre Jaguar som hovedpartner for Bloodhound Project. Det er et rigtig godt match – Jaguar er stærke inden for innovation, og med deres enorme kapacitet inden for teknologi, uddannelse og motorsport, har vi fundet den perfekte partner. Sammen har vi udviklet en enestående synergi i teamet, og der er et helt særligt sammenhold. Vi er stolte af have Jaguar-mærket på Bloodhound SSC.

Udstyret med samme radioudstyr som den jet- og raketdrevne Bloodhound SSC, kørte F-TYPE ved tophastighed mod et jetfly med lignende udstyr, der fløj 500 mph (804,7 km/t) og kun 15 meter over jorden. Den kombinerede sluthastighed på næsten 700 mph (1126 km/t) gjorde det muligt at teste det system, der skal gøre det muligt for teamet og Andy Green i Bloodhound SSC at kommunikere.

Tilføjelsen af AWD er en af mange optimeringer af den prisvindende Jaguar F-TYPE-serie, der i 2015 vokser fra seks til 14 modeller – hele serien fik debut på LA Auto Show den 19. november.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.156