23948sdkhjf

Spørg bilisten om kørselsmønstret

Det korrekte valg, når dieselpartikelfiltret skal udskiftes, kan både give nye tilfredse kunder og mersalg til værkstedet.
Udskiftning af dieselpartikelfiltre er efterhånden blevet en ret betydelig aktivitet for værkstederne, og dette marked vil vokse yderligere, fordi endnu flere biler i fremtiden er monteret med filter fra fabrikken.

Siden Peugeot i 2001 leverede den første personbil med dieselmotor og partikelfilter til daværende miljø- og energiminister Svend Auken, er bestanden vokset hurtigt. Ikke kun Peugeot og Citroen (PSA), men også andre mærker fulgte efter og blevet monteret med PSA’s 1,6 liter HDI motor.

De første retningslinjer, som skulle begrænse udledningen af miljøskadelige stoffer fra bilerne, blev indført med Euro1. Herefter er der for hvert fjerde eller femte år vedtaget nye og stadigt strammere miljøkrav til bilfabrikkerne med specifikke normer for, hvor meget deres nye biler må udlede af de farlige luftarter.

Da EU-godkendelsesnorm Euro5 blev indført for alle nye person- og varebiler i 2012, kunne bilfabrikkernes ingeniører kun komme ned på de krævede normer for udledning af de farlige partikler ved at montere et dieselpartikelfilter på bilerne.

Walker leverer udstødningssystemer til mange bilfabrikker til førstegangsmontering (OE), og var den første producent, der også var klar til at levere dieselpartikelfiltre til eftermarkedet (AM) som reservedele til de biler, der ikke var "født" med filter. Siden 2009 har Walker leveret godkendte AM-dieselpartikelfiltre med kerne af Silicon Carbide (SiC).

Godkendelser

- Der blev også fastlagt et ECE-forskrift om, at alle filtre, der solgtes som reservedele på eftermarkedet, skulle være homologiserede, så de sammen med katalysatoren kunne sikre opsamling og afbrænding af partiklerne, forklarer distriktschef i Walker Danmark, Jossi Eiris.

Alle dieselpartikelfiltre og katalysatorer fra Walker er godkendt efter denne norm. Jossie Eiris forklarer, at der også på markedet findes dieselpartilelfiltre med en kerne af det billigere Corderite-produkt. Disse filtre kan ikke helt tåle samme høje regenereringstemperaturer, som SiC filteret kan.

Walker har også selv en hel serie dieselpartikelfiltre i denne kvalitet. De er også lige som alle andre filtre fra Walker homologiseret efter ECE-normen og er stemplet med det lovpligtige homologiseringsnummer 103R.

Rigtigt valg

- Vi anbefaler værkstederne, at de spørger bilejerne, hvordan deres kørselsmønster er, inden de foreslår et filter med enten Corderite eller med SiC, siger Jossie Eiris:

Walker kalder sine to serier for EVO C, som er Corderite-typen, og EVO S, som er SiC-typen.

- EVO C skal man anbefale til biler, der flere gange om ugen kører længere ture, så de bliver varme nok til at regenerere filtret med bilens eget system. Hvis bilisten mest kører korte ture i byen, og derfor ofte må på værksted for at få renset filtret ved en tvungen regenerering, hvor varmegraderne stiger til i nærheden af 1.000 grader, skal man anbefale et EVO S-filter med Sic kerne. Denne kerne kan bedre tåle disse temperaturer, lyder det gode råd fra Jossie Eiris.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078