23948sdkhjf

Energibrancen vil forlænge nulafgift på el-og brintbiler

Dansk Energi tror ikke længere på, at regeringen kommer med en stor bilafgiftsreform og opfordrer derfor regeringen til at bevare afgiftsfritagelsen af el- og brintbiler.
Arbejdet med en reform af bilafgifterne trækker så længe ud, at energiselskabernes organisation "Dansk Energi" opfordrer regeringen til at forlænge nulafgiften på el- og brintbiler i god tid, så branchen og investorer ikke skal leve med usikkerhed til sidste øjeblik.

Afgiftsfritagelsen løber til udgangen af 2015. Hos Dansk Energi, der bl.a. huser Dansk Elbil Alliance, har opgivet at vente på en stor, teknologineutrale omlægning, der giver el- og brintbiler fuld betaling for deres miljøfordele.

– Jeg tror ikke, at regeringen er i nærheden af at lave en sådan reform, for den vil have dybt indgribende konsekvenser for priser på eksisterende biler, de små biler vil stige i pris, og den dyre miljøeffektive BMW vil falde drastisk. Det vil ikke være socialt acceptabelt, og der vil opstå et ramaskrig, siger adm. Dir. Lars Aagaard, Dansk Energi.

Appellerer til forligspartier

Elbilsmarked udtørrer

Han opfordrer derfor regeringen til at tage nulafgiften med i finanslovforslaget, der fremsættes i slutningen af august.

- Hvis regeringen ikke kan tage sig sammen til det, håber jeg, at de partier, der skal indgå i finanslovaftalen, bærer det ind. Vi nærmer os det punkt, hvor det næstbedste – nemlig en fortsættelse af afgiftsfritagelsen for el- og brintbiler - er helt nødvendig.

- Kommer den ikke, skal vi bare stoppe med at arbejde med de teknologier - så skal vi ikke udrulle infrastruktur og arbejde kommercielt med at få el- og brintbiler ind, slutter Lars Aagaard.

Roadmap på vej

Klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R) og transportminister Magnus Heunicke (S) er ved at udarbejde en såkaldt roadmap for en fossilfri transportsektor i 2050, hvordiesel og benzin erstattes af vindmøllestrøm og biogas.

- Der er ingen hellige køer, og vi er parat til at se på alt muligt. Vi har endnu ikke valgt virkemidler, siger Rasmus Helveg Petersen.

Motor-magasinet: Der sælges så få elbiler, at kunne man ikke på ny kunne forlænge afgiftsfriheden i f.eks. tre år uden større risiko for statskassen?

- Det er et af mange forslag, og det er interessant. Jeg vil gøre alt muligt for at lave rammevilkår, der skal fremme vores 2050-målsætning, for der er transporten den store, men det ligger i Skatteministeriet, svarer Rasmus Helveg Petersen.

Skatteminister Morten Østergaard (R) er ordknap, når det drejer sig om bilafgiftsreform og om forlængelse af nulafgiften, hvis afgiftsreformen trækker yderligere ud.

- Der pågår analyser med afsæt i regeringsgrundlaget, og mere kan jeg sådan set ikke sige for nærværende, svarer Morten Østergaard.

- Jeg kan og vil ikke sige mere, end at vi stadig kigger på sagen, lyder svaret på opfølgende spørgsmål.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078