23948sdkhjf

Temadag: Vinterdæk skabte igen stor debat

Årets dæktemadag blev brugt på at diskutere TPMS-udstyr og vinterdæk i mange sammenhænge.
’Hvad fanden ved jeg om vinterdæk?’. Sådan lød det fra en af indlægsholderne på årets temadag om dæk, som Rådet for Større Dæksikkerhed afholdt 24. september. Her var i alt otte på scenen og fortælle om dæk i en eller anden form, foran de cirka 140 fremmødte på Teknologisk Institut i Taastrup. Og som starten på denne artikel indikerer, så var ikke alle dækeksperter.

Den første indlægsholder var nemlig Jens Otto Størup, direktør for Nordjyllands Trafikselskab, der i vinter kom voldsomt i vælten under et kraftigt snevejr i det nordjyske og bussernes manglende vinterdæk.

- Det var et hektisk forløb, for som jeg sagde til min kollega, så ved jeg ikke noget om vinterdæk, fortalte Jens Otto Størup og uddybede, at de i situationen lænede sig op ad Trafikstyrelsens anbefalinger.

Dermed fik de fremmødte et indblik i, hvad vinterdæksdebatten betyder for folk, der ikke direkte er med i krigen om, hvorvidt der skal laves en lov om vinterdæk i Danmark.

Jens Otto Størup fortalte også, at han nu forsøger at lave et frivilligt alternativ, nemlig en såkaldt positiv liste, som det er kendt fra Sverige og Norge, hvor busformændene kan anbefale at vælge dæk fra den liste for at få de bedste dæk til det danske vinterføre. Den er nu under udarbejdelse i samarbejde med Rådet for Større Dæksikkerhed.

Lov skabte debat

Ligesom de senere temadage var det hedeste emne en eventuel dansk lov om vinterdæk. I år var det særligt to indlæg, der sparkede til den debat. Bilteknisk redaktør for FDM, Søren W. Rasmussen, præsenterede den rapport, som de har lavet af vinterdæk kontra sommerdæk under danske vinterforhold. Den blev lavet for at kunne guide deres 245.000 medlemmer med udgangspunkt i en undersøgelse, der er foretaget i Danmark, under danske vejrforhold og med en type biler, der er repræsentativ for dem, danskerne kører i.

Til den test blev brugt en Hyundai i30 med sommer og vinterdæk fra Hankook og en VW Golf med sommer og vinterdæk fra Continental. Undersøgelsen slog fast, at vinterdæk var op til 30 procent bedre på våd vej, og på sne var tallet op til 44 procent. Når det er tørt og over fem grader, så er sommerdæk ni procent bedre.

For at følge op på den nye, danske undersøgelse og den generelle baggrund for Trafikstyrelsens holdning, var Victor Hollnagel netop Trafikstyrelsen på talerstolen. Han mente, at FDM’s undersøgelse var lavet på et spinkelt grundlag, og generelt har den ikke rykket ved deres holdning. De mener stadig, at det ikke er nødvendigt med en lov om vinterdæk. For det første er danskerne gode til selv at montere dem. Derudover er vinterdæk gode til rigtige vinterforhold: vådt, koldt og snedækket. Men de forhold har vi ikke så ofte i Danmark, hvor vinteren ofte er tør, fortalte Victor Hollnagel.

Dermed blev debatten til meget diskussion og kritik af Trafikstyrelsen, men tættere på enighed nåede de heller ikke i år.

Politisk fremgang

På den politiske scene mener Socialdemokraternes Transportordfører, Rasmus Prehn, der stod for det politiske indspark, at der er sket en fremgang.

- Siden sidste år har flere politikere været forbi Sjællandsringen og prøvet på glatbane, hvor stor forskel der er på dæk. Så vi er kommet tættere på en lov, men den er ikke lige om hjørnet, forklarede Rasmus Prehn.

Han mener, at et godt argument for at lave en lov om vinterdæk er at sikre fremkommeligheden for alle.

Senere samme dag, som han var på talerstolen på dæktemadagen, skulle han til møde med transportminister Magnus Heunicke, hvor han igen ville lægge pres på for en lov om vinterdæk.

Som hjælp til dette kunne STRO, The Scandinavian Tire & Rim Orginazation, fortælle, at de arbejder på at udvikle hjælp til myndigheder og andre instanser, når det kommer til dækområdet. De vil samle folk, der kan hjælpe med spidskompetencer indenfor de enkelte områder og danne såkaldte ekspertgrupper.

Derudover var nyheden fra STRO, at Jepser Sørensen fra Bridgestone Danmark er kommet med i bestyrelsen.

Dækrazzia

Volker Nitz fra Dækbranchens Fællesråd, fortalte om den netop overståede Dæk Razzia. På temadagen manglede stadig én razzia i Østjylland, men de foreløbige tal viste, at 1.742 enheder var blevet tjekket. 400 biler havde et dækmønster med under tre millimeter, men blot 62 ud af de i alt cirka 7.000 besigtigede dæk var under lovkravet på minimum 1,6 millimeter. Den endelige rapport bliver færdiggjort i denne uge.

TPMS fokus

Et andet af tidens store debatemner er TPMS-kravet, der for alvor træder i kraft 1. november. Bosch var med og fortalte om deres system, der har taget sit udgangspunkt i 1924, hvor en klokke på hjulet afslørede lavt dæktryk. I dag har de udviklet et fuldt system, der gør den nye arbejdsgang, som mekanikerne skal vænne sig til ved sommer/vintdæk skift, lettere.

Også Alcar var på scenen, hvor de mere indgående gennemgik de ting, man skal være opmærksom på. Det gælder blandt andet, hvordan sensoren passer i fælgen. Her har de haft gang i et stort arbejde for at finde ud af, hvilke sensorer, der passer i hvilke af deres fælge.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079