23948sdkhjf

Genève 2014 er en drømmeudstilling

Næste uge åbner den internationale biludstilling i Genève. Og da vi allerede nu kender mange af nyhederne, tør vi spå, at forårets første store bilshow i Europa viser, at bilfabrikkerne er i storform.
En ny BMW med trecylindret motor og en ny Ferrari med en mindre V8’er end sidst, men til gengæld med turbolader. Fra 6.-16. marts er to af Genève biludstillingens største nyheder, BMW 2 Active Tourer og Ferrari California 2014, tydelige eksempler på, at downsizing har taget et skridt mere.

Udstillingens nyheder viser, at det hele vejen rundt har været et uomtvisteligt krav fra direktionerne, at de nye biler på én gang skal have høj effekt og lavt CO2-udslip, som er lig med lavt brændstofforbrug. Og i alle tilfælde er virkemidlet det samme: En ny downsizet motor med turbo. Og om muligt gerne med færre cylindre end der plejer at være i biler af denne størrelse og type.

Tydeligst er det hos netop BMW og Ferrari. Den nye BMW 2 Active Tourer, der er en bil på størrelse med en BMW 1-serie, kommer med en 1,5-liters motor med bare tre cylindre. Effekten er dog ikke lille: 136 hestekræfter, men alligevel et udslip på kun 115 g/km.

Småt er godt

At downsizing med mindre slagvolumen, og gerne færre cylindre samt turbo, virkelig virker, beviser den nye motor i Ferrari California. Fra 4,3-liters V8-suge til 3,9-liters V8-turbo. Den gamle motor ydede 490 hestekræfter, den nye har 560 hestekræfter. Den gamle udledte 299 gram CO2/km, den nye 250 gram. Og mens den gamle kørte 7,6 km/l, klarer den nye 9,4 km/l.

Andre bilnyheder med motorer efter downsizing 2.0 er er den nye Peugeot 108, ny trecylindrede motor i Opel Adam, nye Renault Twingo, der på trods af rygtet om to cylindre kommer med tre, og en faceliftet Ford Focus, der kommer med en ny 1,5-liters motor, men med fire cylindre.

Biler i gummistøvler

En af de store trends er biler på lidt højere fjedre, med sorte skærmkanter og dæk, der kunne minde om terrændæk. En stil som Audi og Volvo fandt på og gjorde til en trend med modellerne allroad og Cross Country. Opel har premiere på sin firehjulstrukne Insignia med større frihøjde, Country Tourer, har Opels marketingfolk valgt at kalde deres baby. Skoda viser sin høje version af Octavia med navnet Scout. Også Fiat gi’r den gas og viser både lille Panda og den noget større Freemont med terrænfodtøj, her er navnet så Cross.

Og den vildeste af dem alle? Den kommer til at stå hos Citroën, C4 Cactus har verdenspremiere – og lidt for sjovt, men sikkert også med alvorlig bagtanke, viser franskmændene C4 Cactus Aventure; men her er vi altså ovre i virkelige terrænstøvler.

Se flere fotos på www.motormagasinet.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078