23948sdkhjf

Næsten fuldautomatisk dækmaskine

Inden for feltet dækmaskiner stiger automatiseringen, og det har nået et nyt højdepunkt med den nye MasterCode fra Corghi.
Corghi er kendt for ikke at gå ikke på kompromis med kvaliteten. Mange kunder er glade for forgængeren fra Corghi, Master 26, eller den lidt ældre Master 24. Disse maskiner kan meget, både hvad angår håndteringen af de laveste profiler og største fælge. Nyheden, og topmodellen, MasterCode er endnu mere automatiseret, og klarer op til 32" fælge.

Maskinen leveres med alt tænkeligt udstyr og tilbehør, hvilket er med til at sikre den størst mulige effektivitet og samtidig minimeres risikoen for skader på fælge og dæk. Jens Lillelund og Co. Eftf. A/S markedsfører topudgaven, der leveres med touchscreen, TPMS scanner, hjulløfter, kamera, temperaturføler og profildybdemåler.

Ved at taste på skærmen kan man vælge hvilken form for dæk, der er tale om. Det kunne være run-flat, normalt eller ballon. Med et tryk på en knap kører en laserarm ud og scanner fælgens størrelse, samtlige arme indstilles og stiller sig i klar position. Dækoperatøren skal nu blot godkende, at indstillingerne er som ønsket. Herefter afmonteres dækket stort set fuldautomatisk.

Spray og kamera

Via en særligt udviklet dyse sprayes der afmonteringsvæske direkte ind imellem fælg og vulst, og dermed sikres en skånsom og hurtig af montering af alle former for dæk uanset størrelse og profil.

Med det indbyggede kamera kan dækoperatøren nemt sikre sig, at alt kører, som det skal på undersiden af dækket uden at skulle bukke sig ned, hvilket minimerer risikoen for fejl.

Temperaturføler

Dæk kræver løbende en øget håndtering og viden. De har en ideel temperatur, hvor stræk på vulsten minimeres. Denne problemstilling gælder især ved lave profiler. Dæk bør ikke være for kolde og heller ikke for varme, når de monteres, og det tager den nye MasterCode højde for.

I selve strækmomentet, hvor dækket er trukket 80 procent på fælgen, og trækket er størst, er det optimale, at dækket har en temperatur mellem 18 og 22 grader. Med den indbyggede temperaturmåler kan der tages hensyn til dette faktum, ved at benytte sig af den indbyggede temperaturmåler.

Alle nye biler leveres i dag med TMPS, og med den indbyggede database og scanner kan dækoperatøren kontrollere batteristand og funktionalitet af de indbyggede følere.

Ved håndtering og montage af brugte dæk er en profildybdemåler et godt værktøj, hvor dækoperatøren med en hurtig bevægelse og en farveindeksering kan se, om dækket er slidt ned eller i god stand. Dette kan være med til at generere et mersalg, hvis profilen er ved at være i en gråzone

Har man brug for en MasterCode, har man naturligt også med større fælge at gøre, og dermed også tunge løft. Dem undgår man, for MasterCode leveres med en integreret hjulløfter, der tager op til 70 kilo og hjælper dækoperatøren med at få fælgen placeret rigtigt. Når fælgen er placeret rigtigt på bordet, er det let at placere centreringspinden i fælghullet og trykke på en fodpedal. Det sker hurtigt, sikrer en korrekt opspænding, og skåner både fælg og dækoperatør.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.072