23948sdkhjf

Niveauvogn sørger for den rette arbejdshøjde

O.H.Teknik har en løsning på, hvordan de tunge løft af blandt andet hjul og dæk kan begrænses.
En fælg med dæk kan let veje 25 kilo. Så når det er højsæson for at skifte fra vinterhjul til sommerhjul eller omvendt, kan mekanikeren i løbet af en arbejdsdag komme til at løfte ikke kun nogle hundrede kilo, men endda nogle tons. Det er Arbejdstilsynet opmærksom på.

- Som det er i dag, må de værkstedsansatte afmontere hjul og dæk i skulderhøjde, og lægge dem på gulvet. De må også løfte dem direkte fra gulvet til monteringshøjde, men Arbejdstilsynet er blevet opmærksom på problemet. En påtale til et værksted gav derfor inspiration til, at vi udviklede en niveauvogn, som kan løse problemet, fortæller ingeniør Poul Thygesen. Han er ejer og administrerende direktør for O.H.Teknik A/S i Hørning.

Vægtreguleret

Højden på niveauvognen justerer sig selv efter den belastning, den påvirkes af. Ikke ved hjælp af el eller anden udefra kommende energi, men ved hjælp af en gasfjeder, som i autobranchen blandt andet kendes fra biler med bagklapper.

Når man eksempelvis afmonterer et hjul fra en bil, der står på en lift, er ladet på niveauvognen i en passende højde til, at hjulet kan lægges direkte over på den. Hjulets vægt får niveauvognens lad til at sænke sig så meget, at det næste hjul også bare skal lægges direkte over på vognen, og sådan afstemmer den selv hele tiden højden efter belastningen. På samme måde – bare modsat – hæver den sig, når hjulene skal monteres, og de løftes over fra vognen.

Niveauvognen er det, man kalder en "stand alone"-enhed, så den er meget fleksibel i anvendelse. Gasfjederen, som regulerer vognens arbejdshøjde, kan leveres med forskellige tryk afpasset den vægt, den påvirkes af. Niveauvognen kan desuden leveres med forskellige overflader på ladet, som passer til, hvad vognen skal bruges til. Den kan bestilles og leveres i de farver, der ønskes og som passer til, hvad eksempelvis en værkstedskæde normalt benytter. Der skal dog leveres et større antal, forklarer Poul Thygesen.

Stort potentiale

O.H. Teknik har indsendt patentansøgning på niveauvognen, der i lighed med virksomhedens øvrige hydrauliske løftemateriel, løfteborde, transfervogne og lifte er en dansk opfindelse, som produceres på virksomheden i Hørning.

- Vi arbejder meget i individuelle løsninger, men netop niveauvognen kan vi godt forestille os, at vi kan fremstille i et større antal, så vi har nogle standardiserede modeller på lager til hurtig levering, siger Poul Thygesen. En niveauvogn vil typisk koste små 5.- 6.000 kroner.

Salgschef Carl-V. Buchwald oplyser, at en værkstedskæde allerede er interesseret i vognen, og han forventer, at flere andre værkstedskæder også vil være interesserede. Ikke mindst fordi Arbejdstilsynet har stor opmærksomhed på de tunge løft.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095