23948sdkhjf

Populære bilmærker klarer sig godt på sociale medier

Toyota og BMW høster positiv omtale på de sociale medier. Til gengæld er Ford, Kia og Seat næsten fraværende, viser ny analyse.
Toyota og BMW er de mest populære bilmærker på de sociale medier, mens VW, Audi og Mercedes er på de følgende placeringer. Det er i hvert fald konklusionen på en analyse foretaget af kommunikationsfirmaet Pipeline Communications.

- Lidt populært kan man kalde det, vi har målt, for virksomhedens digitale fodaftryk. Vi måler primært, den del af virksomhedens digitale synlighed, virksomheden ikke selv kontrollerer direkte som f.eks. eget website og egen Facebook-side, men den fortjente omtale, som virksomheden får af andre interessenter som f.eks. kunder, forhandlere, medarbejdere, medier eller investorer, fortæller Claus Jensen fra Pipeline Communications.

Ford usynlige

Tallene viser, at der er tæt løb mellem Toyota og BMW , som har 20 procent og 21 procent af den samlede sociale kommunikation, mens WV, Audi og Mercedes har henholdsvis 15, 13 og 9 procent.

- Opel, Peugeot, Renault og Mazda er med i den øverste andel og ser måske bedre ud i en anden tidsperiode, men det er overraskende, at brands som Kia, Seat og ikke mindst Ford er så relativt usynlige. Potentialet er ellers stort for f.eks. Toyota når 648.000 kontakter om ugen, mens Mercedes når hele 597.000 kontakter på ugeplan, siger Claus Jensen

Analysen har fokus på 14 udvalgte bilmærker og den dansksprogede omtale, de får på sociale medier. Analysen måler ikke primært "likes" og visninger, men antallet af nye opslag, blogs og artikler, der omtaler et givent brand på sociale medier som Facebook, Twitter og Youtube samt blogs og diverse portaler med forbrugeranmeldelser. Pipeline Communications understreger, at analysen næppe viser alt, men det er i givet fald ens for alle brands i benchmark-analysen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093