Flere inkassovarsler fra Ankenævn for biler
Ankenævn for biler har valgt at stramme sin rykkerpolitik over for dårlige betalere. Ankenævnet sender derfor nu inkassovarsler ud til værksteder og forhandlere, der ikke har betalt sagsomkostninger og/eller udgifter til sagkyndig erklæring.
Baggrund for den skærpede rykkerpolitik er, at Ankenævn for biler til dels er finansieret af de gebyrer, der kommer ind, når en virksomhed taber en sag i nævnet. De resterende omkostninger til ankenævnet bliver betalt af den organiserede bilbranche. For at undgå, at den organiserede bilbranche, der står bag nævnet, skal betale for dem, der ikke betaler, sætter ankenævnet fart på inddrivelsen.
Det skal dog understreges, at det kun er et fåtal, der bliver sendt til inkasso langt de fleste betaler det, de skal, oplyser chefjurist Nils Suhr Andersen på Bilbranchens hjemmeside.
Til at håndtere inkassoforretningen har Ankenævn for biler indgået en aftale med Købmandstandens Inkasso Service om at følge op over for dårlige betalere. Det kan medføre oprettelse i RKI og en tur i fogedretten.