23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Flere inkassovarsler fra Ankenævn for biler

Ankenævn for biler har valgt at stramme sin rykkerpolitik over for dårlige betalere. Ankenævnet sender derfor nu inkassovarsler ud til værksteder og forhandlere, der ikke har betalt sagsomkostninger og/eller udgifter til sagkyndig erklæring.

Den nye rykkerpolitik betyder, at de virksomheder, der ikke betaler det de skal til ankenævnet, risikerer at blive oprettet i RKI, at komme i fogedretten og at havne i Skats inddrivelsessystem, EFI. EFI kan blandt andet søge gælden inddrevet ved udpantning, hvor der tages udlæg i virksomhedens aktiver.

Baggrund for den skærpede rykkerpolitik er, at Ankenævn for biler til dels er finansieret af de gebyrer, der kommer ind, når en virksomhed taber en sag i nævnet. De resterende omkostninger til ankenævnet bliver betalt af den organiserede bilbranche. For at undgå, at den organiserede bilbranche, der står bag nævnet, skal betale for dem, der ikke betaler, sætter ankenævnet fart på inddrivelsen.

Det skal dog understreges, at det kun er et fåtal, der bliver sendt til inkasso – langt de fleste betaler det, de skal, oplyser chefjurist Nils Suhr Andersen på Bilbranchens hjemmeside.

Til at håndtere inkassoforretningen har Ankenævn for biler indgået en aftale med Købmandstandens Inkasso Service om at følge op over for dårlige betalere. Det kan medføre oprettelse i RKI og en tur i fogedretten.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.128