23948sdkhjf

Autobutler trues med fogedforbud

AutoBranchen Danmark gør klar til at begære fogedforbud mod Autobutler.dk for retsstridig brug af medlemmet Als Motors varemærke. Læs Autobutlers svar her.
Hvis Autobutler ikke inden otte dage fra den 27. marts 2014 stopper med at bruge tvivlsomme markedsføringsmetoder, vil AutoBranchen Danmarks jurister begære fogedforbud nedlagt mod Autobutler.dk ApS for retsstridig brug af Als Motor A/S varemærke, et medlem af brancheorganisationen AutoBranchen Danmark.

- Trods gentagne opfordringer bliver Autobutler ved med at anvende Als Motors varemærke som søgeord, derfor har Als Motor nu bedt AutoBranchen Danmarks jurister om at forbyde Autobutler at bruge Als Motor A/S varemærke i erhvervsmæssig henseende. Hvis det ikke sker, vil vi begære fogedforbud nedlagt. Det er vores opfattelse, at Autobutler handler i strid med markedsføringslovens paragraf 1 og 18, når Als Motors varemærke anvendes som søgeord af Autobutler uden virksomhedens samtykke, forklarer Jens Brendstrup, AutoBranchen Danmarks adm. direktør.

- Det kan undre, hvorfor Autobutler som den eneste af de utallige værkstedsportaler (for eksempel Biibo.dk, Autopristjek.dk, Findmekaniker.dk) på markedet benytter sig af denne type markedsføring på trods af gentagne henvendelser med anmodning om at stoppe, siger Jens Brendstrup.

På trods af gentagne henvendelser fra adm. direktør i Als Motor A/S, Hans-Jørgen Jørgensen, til Autobutler, har Als Motor igen kunne konstatere, at virksomhedens varemærke og forretningskendetegn optræder på Autobutlers hjemmeside på en sådan måde, at det for internetbrugeren må antages, at der er en forretningsmæssig forbindelse mellem Als Motor og Autobutler. Når Autobutler anvender Als Motor varemærke direkte og som søgeord, lægger Autobutler sig i kølvandet på Als Motors velrenommerede varemærke, angiveligt med henblik på at drage fordel af Als Motors tiltrækningskraft, omdømme og prestige, lyder det fra AutoBranchen Danmark.

Autobutler afviser

- Vi tager selvfølgelig denne henvendelse seriøst og forholder os til fakta. Sagen er imidlertid den, at vi ikke prøver at omgå markedsføringsloven. Vi er på den anden side meget opmærksomme på den. I det specifikke tilfælde er Als Motor tidligere kunde, der efter endt samarbejde er taget ud af vores systemer, hvilket senest kan bevises og bekræftes på baggrund af modtaget email fra den 14. januar i år, udtaler partner Peter Michael Oxholm Zigler fra Autobutler.

- Vi har således ikke markedsført deres varemærke som søgeord eller i salgsfremmende materiale, tilføjer han og henviser til dokumententation.

- Hvad angår CVR-numre, er der tale om offentligt tilgængeligt og frit data, som alle kan anvende. Vi har sågar rettet henvendelse til PROFF, Krak, Eniro, De Gule Sider og advokater for at sikre og forhøre os i forhold til lovgivningen. På disse sider forholder det sig sådan, at tilgængelige CVR-data er frit tilgængelige, hvad end man er kunde eller ej. Sågar forholder det sig sådan, at data og de tilhørende sider ikke engang bliver fjernet ved henvendelse, siger Peter Michael Oxholm Zigler.

- I modsætning til ovennævnte online spillere vil vi imidlertid gerne fjerne værkstedernes data ved henvendelse, hvilket også har været tilfældet med Als Motor. I den sammenhæng har vi tidligere rettet henvendelse til D.A.F. (Autobranchen Danmark) for på konstruktiv vis at få deres juridiske tilbagemelding om, hvorvidt det er ulovligt at liste de danske værksteders data på vores site. Dette har vi endnu ikke modtaget en tilbagemelding på, tilføjer han.

Peter Michael Oxholm Zigler peger på, at Autobutler i 2014 formidler over 100.000 sager for de danske bilejere, hvilket svarer til mere end 25 procent af det totale online marked.

- Vi ønsker på ingen måde at arbejde imod branchen eller specifikke værksteder. Vi ønsker at samarbejde med dem. Derfor er det også hensigt at give vores samarbejdende værksteder det bedst mulige udgangspunkt for at drive forretning online. Som netop kommenteret i seneste udgave af Motor-magasinet (nr. 11 side 27). Internettet er kommet for at blive, og kunderne flytter online. Dén udvikling er der ingen forhandler, værksted eller mekaniker, autoriseret eller frit, kæde eller ej, der kan lave om på, så hvorfor ikke se på mulighederne frem for begrænsningerne i en branche, der i forvejen er presset? Vi har af flere omgange opfordret til dialog med branchen – også Autobranchen Danmark – for i konstruktiv ånd at se nærmere på og definere mulighederne. Og den invitation står stadig åben, udtaler Peter Michael Oxholm Zigler.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093