Bilforhandlere vil på barrikaderne politisk
De danske bilforhandlere har efterhånden fået nok af Skat og politikernes uvilje mod at være lydhøre omkring kritik af avancekontrol og demobiler, viste et Bilbranchen-møde i Aalborg.
I den forbindelse udtrykte nogle af de fremmødte, at såvel virksomheder som brancheforeningerne er for pæne, og at bilforhandlerne måske skal ty til at demonstrere, ligesom fiskere og landmænd har gjort med spærrede havne og veje, for at trænge igennem politisk. En enkelt deltager tilføjede med et anstrengt smil, at man måske ligefrem skal finde brostenene frem for at få gennemslagskraft.
- Vi kan ikke leve med denne uvished som branche om man har det ene ben i spjældet eller ej. Tænk hvis Bilka ikke kendte momssatsen på sine varer? Vi er for svage som branche og til grin for egne - mange penge, der er på spil. Enhver ansvarlig politiker må da kunne se vores problem, lød det fra flere af de fremmødte.
Forstår frustrationen
Thomas Møller Sørensen forklarede, at han forstår frustrationen. Men at Skat mener, loven er rimelig klar, og at myndigheden vurderer hver enkelt, konkrete situation ude hos forhandlerne omkring avance. Demobil-kontroller har Skat endnu ikke taget hul på efter loven L94 fra maj 2012 netop på grund af branchens kritik og forhandlinger.
- Problemet er den værdibaserede registreringsafgift, hvor vi arbejder sammen med Autobranchen Danmark, FDM og De danske Bilimportører på at fremlægge et nyt ændringsudspil. Det går ikke at lægge avancen uden for registreringsafgiften, som nogle eksempelvis foreslår. Nej, vi skal arbejde på at få omlagt bilafgifterne grundlæggende, så vi kan få det gode købmandskab frem igen, og ikke blot skubbe en forhandlerproblematik over på bilimportørerne, sagde Thomas Møller Sørensen.
Landsskattesag trækker ud
I sin redegørelse for demobil-problematikken, hvor mindstebeskatningen blev fjernet med loven, fortalte branchedirektøren, at forhandlingerne med Skat i bund og grund handler om, hvor niveauet skal lægges mellem indkøbspris og vejledende forbrugerpris. Bilbranchen har spurgt til et konkret eksempel og fået nej fra Skatterådet. Denne sag er indbragt for Landsskatteretten og kan trække ud til slutningen af 2014.
- Det kan vi ikke vente på og søger derfor en afklaring inden, sagde Thomas Møller Sørensen.
Nyskabelser på vej
Han informerede desuden om Bilbranchens forsikringsordning med Techno Bilforsikring, der rulles yderligere ud denne sommer. En ordning om værkstedstjek med Teknologisk Institut, hvor konsulenter kan kortlægge mulig optimering på værkstederne, er også på vej.
Til august kører Bilbranchen en imagekampagne for de unge, som det bliver stadig sværere at få rekrutteret. Her skal de sociale medier i brug, ligesom autovirksomhederne kan få et såkaldt rekrutteringskit. En database oprettes over unge, der viser interesse for faget også de universitetsuddannede.
11. april ventes resultatet af afstemning om overenskomstresultatet, og på møder 23.-24. april vil Bilbranchen informere om udfaldets betydning for virksomhederne.