23948sdkhjf

I hundredvis af nummerplader skrottes unødigt

Skat vil gerne se nærmere på, om bilafgiftssystemet kan ændres, så landets bilforhandlere slipper for at klippe helt nye nummerplader midt over dagen efter indregistrering af udlejnings- og leasingbiler.
Ressourcespild ud over alle grænser. Sådan karakteriserer bilforhandler Aksel Nielsen, PointBiler i Haslev, at han – og mange kolleger rundt i landet – jævnligt må følge reglerne og indregistrere biler for en enkelt dag, afmelde dem igen og derefter klippe et støre antal nummerplader midt over og kassere dem.

Det belaster ham, Skat og forsikringsselskaberne helt unødigt, mener han.

- Det er fuldstændig gak i låget og burde nemt kunne laves om hos Skat. For det er et vanvittigt ressourcespild hos os alle sammen. Men selvfølgelig kan jeg da godt forstå, at der skal være en tidsbegrænsning på at køre med forholdsvis registreringsafgift, og at der er en skæringsdato, hvor der skal betales afgift på bilerne, siger Aksel Nielsen.

Problemet opstår, når valutaudlejnings- og leasingbiler, som kører på forholdsvis registreringsafgift, skal ændres til normal registreringsafgift, inden de er 12 måneder gamle. Bilerne bliver registreret, og umiddelbart efter afmeldt hos bilforhandlerne igen, fordi man ikke "bare" kan indbetale afgiften elektronisk.

Men da bilerne dermed har fået tildelt en nummerplade i Skats motorsystem, kan forhandleren blot ærgre sig og bruge tid på at klippe helt nye nummerplader over og destruere dem. Forleden havde PointBiler Haslev 18 indregistrerede biler – så det er reelt 18 gange 1180 kroner, i alt 21.240 kroner for nummerplader lige ud af vinduet. Plus tidsforbruget.

- Og for at det ikke skal være løgn, så sender Skat 18 opkrævninger på blot 1,61 kroner per bil – to stykker papir i hver sin kuvert. Vi skal så bruge tid på at indbetale de 1,61 øre per bil til Skat. Og forsikringsselskaberne sender helt unødvendige nye policer ud på de biler, vi jo har afmeldt.

- Det hele kunne løses ved, at vi bilforhandlere blot elektronisk kunne indbetale afgiften på bilen, så systemets kunne registrere den indbetalte afgift. Så ville vi spare alle nummerpladerne og spare at sende en halv regnskov ud på opkrævning af disse latterlige småbeløb, siger Aksel Nielsen.

Fuldautomatiske policer

Hos forsikringsselskabernes brancheorganisation Forsikring & Pension har man ikke hørt om problemet før. Herfra siger underdirektør Hans Reymann-Carlsen, at det digitale motorregister jo sender nyregistreringer fuldautomatisk til forsikringsselskaberne, der herefter udsender de nødvendige papirer og policer.

- Selvfølgelig skal regler følges, men dette forhold lyder uhensigtsmæssigt, og vi vil i F&P tage sagen op i vores løbende dialog i vores kontaktforum med Skat, siger Hans Reymann-Carlsen.

Skat: Regler bør ændres

Men det bliver tilsyneladende ikke nødvendigt. For underdirektør i Skats motor-afdeling, Søren Buus, kan godt se problematikken.

- Loven omkring bilafgifter skal overholdes, og når der sker indregistrering – i dette tilfælde på valutaudlejningskøretøjer og leasingkøretøjer, beregnet på videresalg – skal der betales fuld registreringsafgift på køretøjerne og som udgangspunkt plader på bilen. Men jeg kan godt forstå bilforhandlerens synspunkt og synes, at hans forslag er glimrende. Jeg vil bringe det videre i vores arbejde med bilafgiftssystemet. Vi vil i Skat naturligvis gerne medvirke til at gøre arbejdet mere smidigt og effektivt, siger Søren Buus til Motor-magasinet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078