Cayenne kan stadig begejstre
Cayenne 2015 er mere ny, end den umiddelbart ser ud til. Men ét er heldigvis uændret de sporty, af en SUV at være, særdeles sporty køreegenskaber.
Porsches store SUV løber ikke fra, at den i den grad er en Cayenne. Samme proportioner, stort set samme udseende. Men når man kigger nøjere efter, konstaterer man, at især fronten er ny. Hele frontklappen, lygterne, grillen og spoileren det hele er som Porsche selv formulerer det, "skarpere" designet. Fra siden ser man en ny taglinje inklusiv en ny lille tagspoiler. Dertil nye farver, som tyskerne fremhæver.
Men nyt er heldigvis ikke Cayennes måde at køre på: Selv med konkurrenter som Range Rover Evoque og BMW X5 og X6 i M-versioner, er Cayenne fortsat den mest sporty af samtlige SUVer: Cayenne er præcis på rattet, den er hurtig på speederen, den er der med det samme, man træder på bremsen.
Dertil kommer hele oplevelsen bag rattet: Vel er Cayenne høj, og vel sidder man mere lige op og ned end i "rigtige" Porscher; men køreoplevelsen, når man tilbagelægger hurtig motorvej den er absolut Porsche. Hurtig, komfortabel, snor-lige-stabil.
Billigst på gule plader
Det store Cayenne-eventyr i Danmark sluttede brat, da beskatningsreglerne for gulpladebiler blev ændret. Imidlertid kan Cayenne fortsat leves som "van" på gule nummerplader prisforskellen på hvide og gule plader er dog noget mindre i dag. Billigste Porsche Cayenne på gule plader koster således i dag fra godt 825.000 kroner, mens samme bil på hvide plader koster 1,4 millioner kroner. Det er dog en besparelse på i runde tal 575.000 kroner.
Hvis man går efter den størst mulige besparelse på et sæt gule nummerplader, skal man sætte sit kryds ud for den 520 hestes Turbo S: På gule plader er der i runde tal 1,2 millioner kroner at spare.