Aircondition-specialist advarer: Pas på tilslutningerne på Fiat
Der er mange udfordringer, når det angår tilslutningerne på et A/C system. Uvidenhed kan skabe farlige situationer. Læs om faldgruberne her.
- Der findes biler, hvor service tilslutningerne sidder mere eller mindre gemt, som eksempelvis på flere Ford-modeller, hvor lavtrykstilslutningen er placeret i højre inderskærm. Der findes også biler med bare en servicetilslutning på højtrykssiden. Endelig er der de mere spøjse varianter, som Renault Megane, hvor man har udstyret bilen med kun én tilslutning som passer på A/C-maskinens højtrykskobling. Det mærkværdige er, at tilslutningen er placeret på lavtryksrøret, siger Christian Ingvardsen, direktør hos Christonik.
Alle disse forskellige varianter er trods udformningen til at håndtere. Det største problem ved alle ovennævnte løsninger er, at de kan tage unødig meget af mekanikerens tid, før man finder ud af, at der kun sidder én servicetilslutning på bilen, samt det besværliggør diagnosticeringen, at der kun findes en enkelt tilslutning.
Livsfarlig fejltagelse
- På visse biler er der desværre mulighed for at begå fejl, som i værste tilfælde kan vise sig at være livsfarlige. Det drejer sig primært om flere af Fiats modeller, men det er også blevet set på en Ford Ka. På disse biler har man valgt at montere en A/C-servicetilslutningen på bilens brændstofsystem. Meningen er, at man skal kunne måle trykket på brændstofsystemet, men i realiteten giver det mulighed for at tage fejl af tilslutningen til A/C-systemet med tilslutningen til brændstofsystemet, forklarer Christian Ingvardsen.
Fiat har anvendt denne løsning i flere år, men på nyere modeller er problemet, at de to tilslutninger er placeret meget tæt på hinanden, uddyber han. Det giver en meget stor risiko for, at mekanikeren forveksler de to tilslutninger, og derfor tømmer brændstof direkte over i sin A/C maskine. Er man så uheldig, er der desværre ingen mulighed for at redde maskinen. Det er dog i virkeligheden et mindre problem i forhold til den sikkerhedsfare, som en sådan fejltagelse indebærer.
- Vi har for nylig oplevet, at en A/C maskine brød i eksplosiv brand hos én af vore kunder. Under vakuum processen stod der pludselig flammer ud af maskinen i op til fire meters højde. Branden opstod meget pludseligt, og mekanikeren, som var i gang med at servicere A/C-anlægget, stod heldigvis i nærheden og kunne derfor omgående få slukket branden. Bilen, som blev serviceret, var en Fiat, og man havde ikke været opmærksom på, at den servicetilslutning, man havde anvendt, ikke sad på et A/C rør, siger Christian Ingvardsen, der dog uddyber, at der i dette tilfælde heldigvis hurtigt kunne tages affære, da personalet var tæt på situationen. Han har dog oplevet, at nogle værksteder lader maskinen stå selv og suge vakuum, mens mekanikerne eksempelvis er til frokost.
- Der har været sendt tekniske bulletiner ud på de forskellige dataprogrammer, men vi oplever meget ofte, at man ikke er opmærksom på dette ude på værkstederne. Det må derfor være alles opgave at sørge for, at denne mærkværdige konstruktion ikke kommer til at lave større skader end en ødelagt maskine, siger Christian Ingvardsen.