CAD: FDM forbigår udvidede garantier
Et stort problem, der prøver at binde bilisterne til mærkeværkstederne, mener CAD, der også har kritik af Kias lange garanti.
- Hvis FDM vil gøre noget seriøst for sine medlemmer og de danske bilister generelt, bør organisationen bruge kræfterne på de udvidede garantier, som bliver solgt via nyvognsforhandlerne. Disse garantier er både uredelige og useriøse set ud fra et forbrugersynspunkt, lyder det fra CAD- direktør og advokat, Erik S. Rasmussen.
Han henviser til, at forskellige bilmærker eksempelvis tilbyder meget lange rustgarantier - helt op til 30 år. Det kræver, at bilejerne udelukkende anvender de autoriserede mærkeværksteder til kontrol jævnligt. Ellers er garantien væk.
- Formålet med disse lange aftaler er at binde kunderne til mærkeværkstederne. Men når der så opstår en rustskade, er det mærkeligt nok "altid opstået udefra og ikke indefra", og dermed dækker garantien ikke. Hvor er FDM i disse uredelige sager?, spørger Erik S. Rasmussen. Han og CAD har bedt Forbrugerrådet se på området.
Erik S. Rasmussen kritiserer også Kias syv år lange og markedsledende garanti, som ellers får ros fra FDM, fordi den er god og lang.
- Rigtig mange biler kan nå at skifte ejere flere gange, inden bilerne er blevet syv år gamle. Men Kias krav til detaljeringsgrad er ekstreme, når det gælder garantireparationer. Det kræver faktisk, at man som senere ejer af en Kia-bil under garanti får alle fakturaer med fra tidligere ejere, siger Erik S. Rasmussen.