23948sdkhjf

Ny kampagne skal styrke elbilen som grønt visitkort

Salgskurven for elbiler er på et år steget med 300 procent Ifølge eksperter skyldes den eksplosive stigning, at virksomheder har fået øjnene op for bilernes grønne CSR-værdi og komfort, samt muligheden for at spare penge.
For at øge kendskabet til elbilen yderligere, giver en ny kampagne på tværs af Øresundsregionen virksomheder og deres ansatte mulighed for gratis at prøvekøre en elbil.

De fleste nye elbiler kan køre mellem 150-200 km på en opladning, og Tesla S når helt op på 400-500 km. Grundet batteriernes rækkevidde, bilernes komfort og ikke mindst muligheden for økonomiske besparelser bliver 2014 det år, hvor elbilen sætter sine tydelige spor i statistikken over solgte biler. Det spår både Dansk Elbil Alliance og Region Hovedstadens elbilsekretariet Copenhagen Electric.

- Producenterne er klar med en ny generation elbiler, der kan køre længere og er smarte i designet. Det flytter salgskurven i positiv retning. Salget er steget med 300 procent i løbet af de sidste 12 måneder, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Synligt visitkort

Ifølge Dansk Elbil Alliance og Copenhagen Electric vil økonomien altid være den afgørende faktor, når en virksomhed skal beslutte sig for, om den vil udskifte en del af eller hele flåden med elbiler. Det er nyt for de fleste, at man kan spare penge og samtidig reducere CO2-udslippet.

- Formålet med kampagnen "Din nye kollega – elbilen" er at få endnu flere virksomheder til at overveje at udskifte en del af eller hele bilflåden med elbiler. 25 procent af Danmarks samlede CO2-udledning kommer fra transport, så der kan opnås væsentlige CO2-reduktioner, hvis grønne drivmidler bliver hovedenergikilder i transportsektoren. Elbilen er derfor en vigtig bidragsyder til et grønnere miljø og er samtidig et af de synligste grønne visitkort for virksomheder, siger Kåre Albrechtsen, sekretariatschef i Copenhagen Electric.

Kampagnen er iværksat af Region Hovedstaden, Københavns Kommune, Region Skåne, Malmö Stad, som modtager støtte hertil fra Interreg IVA. Virksomheder i Øresundsregionen kan på kampagnesitet dinnyekollega.dk booke et uforpligtende besøg og samtidig deltage i konkurrencen om en flådeanalyse til 25.000 kr.

- Det skal være nemt for virksomhederne. Derfor får de besøg af en elbilambassadør og en eller flere elbiler, som virksomhedens ansatte må prøvekøre. Mange bliver overraskede over, hvor nem elbilen er at manøvrere, og at motoren ikke larmer. Det skal selvfølgelig være økonomisk rentabelt at udskifte benzin- og dieselbiler med elbiler, hvilket en efterfølgende flådeanalyse kan give svar på, siger Kåre Albrechtsen.

Styrker salget

Rambøll, Jeudan, KLS Grafisk Hus og Briggen er eksempler på virksomheder, der i 2014 har udskiftet hele eller dele af deres flåde med elbiler.

- Vi besluttede for nogle år tilbage at blive Danmarks grønneste trykkeri og valgte i den forbindelse at udskifte fem ud af seks biler med elbiler. Ifølge en analyse, som vi efterfølgende har foretaget, vælger 70 pct. af vores kunder os, fordi vi har et så utvetydigt fokus på miljøet. Elbilerne er et stærkt, grønt trumfkort i vores CSR-regnskab, samtidig med at de skaber synlighed i landskabet, siger Jan Nielsen, salgsdirektør i KLS Grafisk Hus A/S.

I Danmark er elbiler fritaget for registreringsafgift og grøn ejerafgift, og både forsikring og driftsomkostninger er lavere.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078