Langt flere firmabiler burde være elbiler
Alt for få danske virksomheder kender deres egentlige kørselsbehov. Derfor tilbyder Europas 4. største leasingselskab, Alphabet nu danske virksomheder at foretage en tilbundsgående analyse af deres kørselsmønster og kørselsbehov med henblik på at optimere deres bilpark samt at konvertere den del af bilparken, hvor det giver mening, til elbiler. Som de første i Europa har Rambøll gennemført analysen af deres puljebilsflåde, og resultatet er bemærkelsesværdigt.
For at komme usikkerheden og fordommene til livs lancerer leasingselskabet Alphabet nu AlphaElectric, som er verdens første komplette analyse-, rådgivnings- og finansieringsløsning for elbiler. Danmark er det første land i Norden, hvor AlphaElectric lanceres, og det skyldes, at Alphabet har store forventninger til det danske marked.
- Vi ser en øget interesse for elbiler som firmabiler i Danmark, og på grund af Danmarks størrelse, vores afgiftsregler og vores stærke fokus på at begrænse CO2-udledning burde langt flere virksomheder også have elbiler i deres bilpark. Men elbiler er stadig for mange forbundet med usikkerhed og fordomme. Med AlphaElectric tilbyder vi en samlet løsning, der med udgangspunkt analyse og rådgivning kan skræddersy den enkelte virksomheds bilpark og anbefale, hvordan elbiler integreres i den eksisterende bilpark, fortæller Michael Madirazza, landechef hos Alphabet Danmark, i en pressemeddelelse.
Rambøll først i Europa
Kernen i AlphaElectric er en meget detaljeret analyse af virksomhedens kørselsbehov og kørselsmønster. For at kunne foretage en præcis analyse, bliver virksomhedens biler udstyret med en GPS-logger, der fortæller, hvor langt hver enkelt bil kører, hvorhen den kører, hvor hurtigt, hvor ofte, hvor den eventuelt kan lades og så videre. I Danmark har den første virksomhed allerede fået foretaget en sådan analyse, som ligeledes er den første i Europa.
- AlphaElectrics analyse påviste ganske tydeligt, hvor vi kan optimere vores bilpark, så den bliver mere effektiv og mindre miljøbelastende. Og det viste sig, at vi rent faktisk kunne konvertere en tredjedel af vores biler til elbiler uden at gå på kompromis med økonomi, fleksibilitet, planlægning eller lignende, fortæller Johnny Jacobsen, funktionschef for Facility Management i Rambøll.
Operationel leasing
Udover den omfattende analyse og rådgivning tilbyder Alphabet nu også operationel leasing på elbilerne. Det betyder, at kunderne i modsætning til tidligere ikke risikerer et stort værditab på deres elbiler. På grund af usikkerhed om elbilernes restværdi har leasingselskaberne nemlig ikke tidligere turdet garantere tilbagekøbspris efter leasingperioden udløber. Men det laver Alphabet om på nu.
- Vi ved fra vores kunder, at usikkerheden omkring restværdien på leasede el-biler har været en stor forhindring for mange. Der var ganske simpelt for stor økonomisk usikkerhed forbundet med el-biler. Ved at tilbyde operationel leasing på el-biler, har vi helt fjernet den usikkerhed, og det forventer vi, vores kunder vil sætte stor pris på, fortæller Michael Madirazza.