23948sdkhjf

Ny Mini klar til Danmark

Trecylindret turbo markerer sig her ved starten af 2014 som motoringeniørernes nye sort. Også Mini melder sig som fan af den motor, der forener høj effekt med lavt forbrug. Mini ’14 har dansk premiere den 15. marts.
Man har et stykke tid kunnet få den i Fiesta. Det samme i Clio. Den er også på vej i Polo. Og fra den 15. marts er det tekniske scoop at finde i den nye Mini: Den trecylindrede turbomotor.

Tre cylindre på rad og række. Selvfølgelig med fire ventiler per cylinder. Og med turbo. Præcis dét er den hotte formel på en forholdsvis lille motor med høj effekt og lavt forbrug.

Netop denne motorformel har den afgørende del af æren for, at samtlige versioner af den nye Mini årgang 2014 har et mindre forbrug, uden at det går ud over effekt, og dermed præstationer.

Den nye Mini kommer med to trecylindrede benzinmotorer, en på 1,2 og en på 1,5 liter. På dieselsiden er der én motor på 1,5 liter, men med to forskellige effekter.

En sammenligning viser, hvor effektivt det kan være at gå fra fire til tre cylindre: Den nye Cooper har nøgletallene 1,5-liters trecylindret rækkemotor, 136 hk, 0-100 km/t på 7,9 sek., forbrug 22,2 km/l og prisseddel 250.000 kroner Den tilsvarende gamle Cooper har ringere data: 1,6 R4, 122 hk, 9,1 sek., 18,5 km/l, 237.000 kroner.

Udefra ligner Mini 2014 den foregående, men set i profil er det let at kende forskellen: Den nye udgaves front er noget længere. Mini 2014’s design er i øvrigt lagt i hænderne på den 42-årige danske designer Anders Warming, der i lang tid var ansat i BMW AG, først med ansvar for BMW eksteriør-design, nu ansvarlig for Mini både ude og inde.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081