23948sdkhjf

I fælles front mod vandpumpe-havarier

I hele februar er Auto-G, Liqui Moly og Triscan gået sammen om at slå et slag for korrekt vandpumpeudskiftning.
Vandpumpen udpeges alt for ofte og ganske fejlagtigt som synderen ved havari. I langt de fleste tilfælde er det dog imidlertid ikke selve vandpumpen, men andre omstændigheder, der i sidste ende får vandpumpen til at fejle.

Forudsætningen for at frikende vandpumpen er som udgangspunkt betinget af at pumpen er i OE-kvalitet. En anden væsentlig forudsætning er, at vandpumpen drives af et korrekt monteret tandremssystem, i de tilfælde hvor den indgår som en komponent i tandremsdrevet.

Når ovenstående forudsætninger er opfyldt, er det faktisk kølevæsken i forhold til beskaffenhed og renhed, der spiller den største rolle i forhold til vandpumpens levetid. Et forkert blandingsforhold mellem kølevæske og vand medfører kalkdannelse. Kalk i kølesystemet fungerer som slibemiddel, og det er bestemt ikke noget, som vandpumpens pakring bryder sig om. Resultatet er en utæt pakring, hvilket medfører utæthed og indtrængen af vand i vandpumpens leje, som derved ødelægges.

- Men også andre former for forurening som smuds og snavs optræder i kølesystemet og kan sætte sig i vandpumpens pakring, hvorved vandpumpen bliver utæt, udtaler Søren Nielsen, produktkoordinator hos Triscan og fortsætter:

- Forurenet kølevæske efterlader umiskendeligt sine spor på den havarerede vandpumpe, hvorved årsagen til havariet nemt kan afdækkes.

Slår et slag

I forbindelse med montering af vandpumper nøjes mange værksteder ikke med at anvende de medfølgende pakninger/O-ringe, men tilfører derforuden også pakningsfladerne flydende pakningsmasse i så store mængder, at dele af pakningsmaterialet ender i kølesystemet. Også denne form for urenheder kan ødelægge vandpumpens pakring og medføre utætheder, med ødelæggelse af lejet som konsekvens heraf.

- Som grundregel er det derfor altid en god idé at tømme motorens kølesystem for væske, rense kølesystemet med eksempelvis Liqui Moly kølerrens, undlade brugen af flydende pakningsmasse, hvor det ikke er påkrævet af producenten, og undlade at genbruge kølervæske. Ved denne fremgangsmåde sikres vandpumpen ideelle arbejdsforhold og en lang levetid til glæde for bilejeren, siger Søren Nielsen.

I hele februar måned er Auto-G, Liqui Moly og Triscan gået sammen om at slå et slag for korrekt vandpumpeudskiftning. Ved bestilling af Triscan vandpumper fra Auto-G medfølger i øvrigt ét styk 330 ml kølerrens uden beregning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078