Lad os få de to nye BMW M3 og M4 sat på plads rent teknisk: BMW M3 og M4 er de højtydende M-versioner af henholdsvis 3- og 4-serien, der rent teknisk er samme bil. M3 er en 4-dørs sedan, M4 en 2-dørs coupé. Altid frontmotor og baghjulstræk.Kun én motor, nemlig den nye 3-liters række-sekser med to turboer. Effekten er 431 hestekræfter, mens det maksimale drejningsmoment er hold nu fast 550 Newtonmeter. Priserne: M3 fra 1.529.000 kroner, M4 fra 1.538.000 kroner. Dobbeltkobling-gearkasse koster 85.571 kroner.
Med andre ord: Tallene i den nye BMW M3M4 er vilde. Men oplevelsen bag rattet er endnu vildere. Det står klart efter Motor-magasinets møde med det nye M. Tyskerne holder verdenspremiere på bilen i det sydlige Portugal blandt andet med kørsel på den teknisk vanskelige bane Portimao. 4,5 km rundt og op og ned og især det sidste er udfordringen for enhver bil.
Men under så vanskelige forhold viser og beviser det nye M det femte i rækken siden lanceringen i 1986 hvor glimrende en bil, den er: Først og fremmest næsten brutal hurtig, dernæst præcist balanceret. Indstyringen i alle typer sving er så effektiv, at vi et øjeblik kunne fristes til at tro, at vi kører på racerdæk men det er altså gade-gummi fra Michelin. Og ud igen: Det er bare at bruge rigeligt af speederen, for bagenden står bare fast. Lige indtil det punkt, hvor dækkene giver slip men selv herefter er bilen i kontrol, og det er så let, som det nu kan være at balancere bilen ud på en power-overstyring.
I midten af juni står de to nye Mer klar hos landets BMW-forhandlere.