FDM: Købere går uden om skadede biler
De danske værksteder udfører generelt gode reparationer, melder bilistforeningen.
Men der er ikke dokumentation for, at en genopbygning af en skadet bil er en forringelse, anfører FDM, der samtidig oplyser til Berlingskes læsere, at de danske værksteder generelt udfører gode reparationer. Især mærkeværksteder, som får præcise instruktioner af fabrikkerne om, hvor pladedelene skal skæres og erstattes, udtaler teknisk konsulent i FDM, Jacob Mortensen.
Organisationen vurderer, at nogle bilejere vil vinde på forhøjelsen af grænsen, mens andre vil tabe.
- Der er forskellige interesser her. Hvis du har en ældre bil, som har gået mange kilometer, men som er passet og plejet og har stået i garage, så er den ikke ret mange kroner værd i tabellen i forhold til brugsværdien. Så vil ejeren nok hellere have den genopbygget. Men hvis du har en nyere bil, som du har haft en alvorlig ulykke i, så har de færreste nok lyst til at få bilen tilbage, siger afdelingschef Per Alkestrup fra FDM.
Endvidere oplyses det, at man kan søge erstatning for værditabet ved en alvorlig skade på sin bil, når skaden er på mindst 20 procent af bilens handelsværdi inden skaden.
FDM anfører, at testcentrene finder fejl og mangler efter store reparationer. Men Jacob Mortensen oplyser, at fejlprocenterne er encifrede tal, lige som der ofte er tale om mindre ting som manglende clips og lignende.