23948sdkhjf

Værkstedskæde må ikke være original

De svenske bilimportører i Bil Sweden har ved Marknadsdomstolen vundet over den Mekonomen-ejede Meca kæde, der har annonceret med at være frit men fuldblods mærkeværksted.
Det er ikke i orden, at den frie svenske værkstedskæde Meca i sin markedsføring slår på, at man er mærkeværksted for alle mærker, anvender reservedele der kan være bedre end autoriserede værksteders reservedele og kan servicere lige så godt, til en ofte lavere pris, end på autoriseret værksted. Dette, og mere til, har den svenske Marknadsdomstolen slået fast i en dom under straf på en million svenske kroner i en sag anlagt af bilimportør-brancheforeningen Bil Sweden mod Meca.

I en kommentar til dommen siger Bertil Moldén, direktør for Bil Sweden, at brancheforeningen værner om et åbent marked med konkurrence på lige vilkår.

- Dommen er betydningsfuld, fordi den omhandler brug af ord såsom mærkeværksted, originaldele og andre vigtige begreber for forbrugerne. Der er fri etableringsret og fri konkurrence i dag på værkstedsmarkedet med mulighed for, at alle kan tilbyde service og reparationer. Det voksende udbud af tjenester, og den skærpede konkurrence, stiller høje krav til entydig og korrekt information for, at bilejerne ikke skal blive vildledt. Dommen er betydningsfuld for hele branchen og bidrager til øget transparens, siger Bertil Moldén.

Boomerang effekt

Meca accepterer dommen og udtaler, at det ikke påvirker kædens service til bilejerne.

- Vi vil ændre vores markedsføring efter dommen, men kan fortsat sige, at alle garantier gælder uanset mærke og model. Vi må derimod ikke sige, at vi kun anvender originaldele – men det må mærkeforhandlerne heller ikke, eftersom de køber dele af os, siger Torbjörn Olsson, koncernchef hos Meca og fortsætter:

- Vi synes naturligvis, at det er kedeligt, at domstolen i høj grad er gået Bil Swedens ærinde. Forbrugerne får nu endnu sværere ved at afgøre, hvilket værksted de skal bruge og kan se frem til, at de store, internationale bilfabrikanter fortsætter med at fastlåse dem til mærkeværkstedernes dyrere serviceomkostninger.

Marknadsdomstolen slår fast i dommen, at Meca ikke må sige, at kædens værksteder kan servicere og reparere alle bilmærker.

- Men som kæde kan vi klare 99,8 procent af bilparken. Mecas mål bliver nu at fortsætte med at tage markedsandele og informere Sveriges cirka fire millioner bilejere om, at Meca udfører service og reparationer fagmæssigt korrekt, så alle garantier dækker. Det har vi ret til via dommen. Vi anvender dele, som kommer fra samme store internationale producenter, og som monteres i bilerne på fabrikken. Vores mekanikere har tilsvarende uddannelse og ligeværdig udrustning og information som på mærkeværkstederne.

- Vi spørger os selv, om Bil Sweden reelt er gået forbrugernes ærinde med denne sag. De burde feje for egen dør, da det er deres medlemmer, der topper listen over reklamationer, siger Torbjörn Olsson.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078