Er dette verdens mest energieffektive bil?
DTU deltager for 10. gang i det traditionsbundne Shell Eco-marathon i Rotterdam, hvor tekniske højskoler og universiteter fra hele Europa dyster om, hvem der kan konstruere den mest energieffektive bil. Sidste år slog DTU verdensrekord og forhåbningerne er store igen i år.
DTUs bil stiller op i kategorien for små bybiler. Det vil sige, at bilen blandt andet skal have spejle og blinklys. Under selve løbet skal bilen foretage en række opbremsninger, således at kørslen minder om typisk bykørsel.
Bil-entusiasten Prins Joachim, som også var til stede til ved præsentationen, har fulgt DTU Roadrunners lige siden deres første deltagelse i Shell Eco-marathon og havde således også 10-års jubilæum som fast støtte til de talentfulde studerende på DTU. I den anledning havde de studerende "3D-printet" en miniudgave af Prinsens hvide Lotus Cortina fra 1965 side om side med DTUs lille og energieffektive øko-bil.
Aalborg Universitet deltog også i DTUs præsentation med den ene af deres to øko-biler, mens Århus Universitet stadig kæmper med at få deres debutbil rullende til den 17. maj, hvor startskuddet lyder i Rotterdam.
Danmark deltog første gang i 2004 med ét hold, men deltager i år med fire forskellige biler fra tre universiteter i UrbanConcept- og Prototype-kategorien.
DTU satte verdensrekorder i 2005 og 2006. I 2005 kørte "DTU Dynamo" 671 km, og i 2006 kørte den 810 km på, hvad der svarer til en enkelt liter 95 oktan benzin. I 2009 vandt DTU igen to førstepladser i henholdsvis prototypeklassen med 3549 km/l på brint og i UrbanConcept-klassen med 589 km/l på DME med forbrændingsmotor. Det er rekord for forbrændingsmotorer. Også i 2011 og 2012 var DTU på sejrsskamlen, da holdet kørte 509,4 km og 611 km på, hvad der svarer til en liter benzin og vandt konkurrencen for forbrændingsmotorer.
Aalborg Universitet deltog for første gang i 2009, og stiller således op for femte gang i 2013. I 2012 opnåede Aalborg Universitet en samlet fjerdeplads med, hvad der svarer til lige under 3000 km på en liter benzin.
I år er også Aarhus Universitet Herning for første gang tilmeldt Shell Eco-marathon. Holdet stiller med en bil i protype-klassen, som kører på sol/el.