Bosch: Bilerne kan blive endnu mere brændstofeffektive
Moderne teknik reducerer CO2-emissionen i alle segmenter.
- Vi arbejder på innovative løsninger med det formål at videreudvikle motorerne i alle bilklasser. Det er muligt at reducere brændstofforbruget yderligere, men det vil i nogle tilfælde give betragtelige ekstraomkostninger, siger Dr. Volkmar Denner, koncernchef hos Bosch og ansvarlig for forskning og udvikling. Ud fra Boschs synspunkt er det af afgørende betydning at betragte videreudviklingen af drivaggregatet ud fra et cost-benefit-perspektiv.
Inden for alle bilsegmenter ser Bosch et teknisk potentiale for at sænke CO2-værdierne yderligere og dermed beskytte miljøet og bevare ressourcerne. Kompakte biler opfylder allerede i dag kravene med den aktuelle teknologi.
De mest avancerede dieseldrevne biler i dette segment udsender pt kun 81 g CO2 pr. km. Den mest avancerede benzindrevne bil klarer 99 g CO2 pr. km. Emissionsmålene for 2020 er for de kompakte bilers vedkommende inden for rækkevidde eller i nogle tilfælde allerede en realitet. Forbedringer af motoren kan reducere flådeværdierne yderligere, mener Bosch.
Især i mellemklassebilerne er prisen et vigtigt kriterium. Derfor arbejder Bosch også på at gøre motorerne i dette segment endnu mere miljøvenlige og effektive, men samtidig til en overkommelig pris. Det kræver nye komponenter.
Et eksempel er systemer, der effektivt kan genvinde bremseenergi og giver mulighed for en let elektrificering af drivaggregatet. Derfor vil yderligere bestræbelser i mellemklassebilerne også gøre det muligt at opfylde det meget ambitiøse EU-mål for 2020: Moderne dieselmotorer i denne klasse udsender i dag 105 g CO2/km, mens moderne benzinmotorer udsender 115 g CO2/km.
Plug-in hybridsystemer
For mange bilproducenter giver denne udvikling mening for kompakte biler og mellemklassebiler. Jo mere økonomiske de volumenstærke kompakte modeller i en bilflåde er, jo bedre kan emissionerne fra SUVerne nås. I bilerne i den dyre ende er det ikke længere nok blot at optimere forbrændingsmotoren for at nå CO2-målene.
Yderligere besparelser kan opnås ved at reducere køremodstand og vægt yderligere. Samtidig udvikler Bosch som leverandør til bilindustrien effektive plug-in hybridsystemer, der gør det muligt at tilbagelægge op til 60 km rent elektrisk. Med disse systemer kan en SUV også reducere sin emission. Men det betyder også, at denne bilklasse vil koste mere.
På den anden side har plug-in hybriden nye funktioner, der forbedrer premiumsegmentet yderligere. En bil med dette drivaggregat kører næsten støjfrit elektrisk, men har ikke desto mindre den samme rækkevidde som en bil med forbrændingsmotor. Drejemomentet i det ekstra elektriske drev giver endnu mere køreglæde på grund af boosteffekten.
Ud over elektrificeringen af drivaggregatet ser Bosch også anvendelsesmuligheder for økonomiske naturgasmotorer i alle bilklasser. Naturgassystemer kan allerede i dag hjælpe med til at reducere CO2 ved lave ekstraomkostninger.
- Bosch-komponenter har her en teknisk fordel. Forudsætningen for en yderligere markedspenetration er dog, at infrastrukturen udbygges betydeligt, udtaler Denner.