23948sdkhjf

Nyt trinløst gear uden smøring

Fire hollændere har opfundet og udviklet deres revolutionerende CRS-gear, som er kompakt, let og brændstofbesparende.
Et nyt og simpelt opbygget trinløst gear, der ikke behøver smøring og sparer brændstof, fordi der ingen friktion er mellem gearene, har set dagens lys i Holland. Fire hollændere fra Eindhoven forventer, at deres patenterede nye gearsystem Controlled Rotation System (CRS) vil ændre den automotive verden.

Den nye geartype kan bruges i biler, men også i vindmøller, skibe, motorcykler – alle slags maskiner og motorer. Oprindelig blev gearsystemet udviklet til cykler. De fire opfindere fik ideen, da de så, hvordan Andy Schleck mistede sin cykelkæde i et kritisk øjeblik under Tour de France, mens han skiftede gear. Da tænkte de, at de ville stoppe gear-tandhjulenes æra. Til cykler kom systemet til at hedde Dual Slide Gear.

Let og kompakt

For yderligere at udvikle deres ide og teknik har de dannet selskabet Parts Services Holland Ltd.

Efter at have udviklet en prototype til cykler, modificerede opfinderne systemet til biler. Den første prototype til bilindustrien måler 30x22x18 centimeter. Den er mest effektiv i forbindelse med elektriske biler, fordi elmotoren kører med kontante omdrejninger. Ved at koble hvert hjul til en separat transmission kan der spares megen energi.

Ikke et CVT-gear

Systemet har ingen gearhjul men virker ved to skiver, der er drevet af et stærkt bælte. Ved hjælp af en digital hydraulisk oliepumpe og såkaldt glide-enheder bliver diameteren af skiverne større eller mindre, hvilket giver acceleration eller deceleration som med normale gearskift.

- Denne innovation passer perfekt ind i en grøn økonomi. Vores trinløse gear er lettere, mere kompakt og nemmere at samle end traditionelle transmissioner. Det sparer engergi og tilbyder flere gearmuligheder og kan bruges i alle sammenhænge. Teknikken er fuldstændig forskellig fra den traditionelle gearkasse fra det 19. århundrede. Det er derfor, vi tillader os at kalde det revolutionerende, siger opfinderne. De udtaler, at deres system ikke kan sammenlignes med det ligeledes trinløse CVT-gear.

Se hvordan systemet virker i multimedia-boksen her ved artiklen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078