Et selvstændigt marked for produktion og salg af alu-fælge blev etableret i Europa i slutningen af 1970erne og voksede i løbet af 80erne med 35 producenter hovedsageligt i Italien, Belgien og tyskland.
Der udvikledes tusindvis af designs, og de selvstændige producenter leverede både direkte til forbrugerne, til grossister og til bilfabrikkerne.
På det tidspunkt var bilfabrikkernes egenproduktion kun begrænset eller slet ikke eksisterende.
I 1990erne begyndte bilfabrikkerne selv at overtage salget af fælge til deres kunder, og branchens svar på de derved hårdere konkurrencevilkår var at flytte produktionen mod øst (i 2003-04 nåede man Kina).
Nu er der syv producenter tilbage i Europa, hvoraf de fire primært er underleverandører for bilproducenterne.
I 2003 etablerede man OHMI i EU, hvor man for cirka 900 kroner kan registrere et EU-design. Der er ingen, der kigger på disse registreringer, som man eksempelvis gør ved den væsentligt dyrere patentansøgning.
-I princippet kan man registrere et produkt, som allerede er på markedet. Man er bare den første, som lader designet registrere.
Derefter kan man frit sagsøge andre, hvis de sælger noget, som ligner. Det er så nu op til den sagsøgte part at bevise over for en lokal domstol, at det EU-registrerede design ikke bærer en nyhedsværdi med individuel karakter.
- Det er simpelthen omvendt bevisbyrde, siger Casper Huusmann.
Umulig lovgivningOveni alle paragrafferne forstår Casper Huusmann ikke lovgivningen i EU.
- Alle reservedele til biler må efter EU-lovgivning kopieres en til en, men hvorfor er fælgene undtaget? Rigtig mange biler kommer fra fabrikkerne med alu-fælge, men det ender med, at man ikke kan skifte dem til en fornuftig pris.
BMW har 300 fælgdesigns registreret hos OHMI, EUs Harmoniseringskontor. Hvis de øvrige omkring 65 bilfabrikanter har tilsvarende registreringer vil der være tæt på 20.000 registrerede fælgdesigns.
- Med andre ord kan bilisterne på sigt godt skyde en hvid pind efter smarte uoriginale fælge i fremtiden.