23948sdkhjf

Ford: Vi har ikke et motorproblem

Bilimportøren kritiserer DR Kontant for at ikke at medtage fakta om korrekt olieskift efter en udsendelse om diesel-problemer hos otte bilmærker med samme PSA 1.6 TDCi-motor.
TV-programmet Kontant havde forleden et indslag omkring mange problemer med den nye PSA 1.6 TDCi-motor, hvor man gik i kødet på Ford, selv om samme motor ligger i flere andre modeller fra blandt andet Citroën, Volvo, Mazda, Suzuki, Mini og Fiat.

Fords danske informationschef, Lene Dahlquist, ønskede ikke at medvirke i programmet og beklager i en efterfølgende pressemeddelelse, at Kontant blot meddeler dette og ikke medtager Fords svar til redaktionen om vigtigheden af at overholde service og korrekt olieskift. Ford skriver i pressemeddelelsen:

"Det billede DR1-programmet Kontant tegner, kan vi ikke genkende – hverken i vores database eller i vores kunders servicehistorik. Tværtimod har PSA 1.6 TDCi motoren været en populær motor i blandt andet vores Focus og C-MAX modeller. I programmet omtales det, at problematikken omkring turboladeren kan berøre 93.000 bilmotorer med PSA 1.6 TDCi motor. Ud af disse 93.000 biler er 18.710 enten en Ford Fusion, Fiesta, Focus eller C-MAX. Til denne flåde er der i hele 2012 bestilt turboladere hjem til vores forhandlere til brug ved reparation svarende til 0,45 procent af den komplette Ford vognpark, dækkende alle årgange. Dette tal betyder ikke, at de 0,45 procent var fejlbehæftet, men kan skyldes flere årsager så som trafikuheld, almindelig slitage, ikke overholdt service- og olieskift intervaller med mere. Med disse tal vil vi gerne understrege, at vi ikke kan genkende Kontants udmelding om et generelt og velkendt problem, i betragtning af at det er under en halv procent af alle indregistrerede Ford modeller i Danmark med den omtalte 1.6 TDCi motor, der har oplevet at måtte udskifte turboladeren."

Ford henviser desuden til en artikel i FDMs blad Motor, der beskriver vigtigheden af at bruge den rigtige kvalitetsolie til turbomotorer og skifte rettidige.

For meget olieslam

Aktuelt efter Kontant-udsendelsen oplyser FDM på sin hjemmeside, at årsagen til de dyre turbo-nedbrud skyldes, at bilens olie bliver nedbrudt for hurtigt i motoren, på grund af for mange koldstarter og korte ture, og bliver til olieslam, der tilstopper systemet. Det kan have den konsekvens, at blandt andet turboen går i stykker på grund af manglende smøring. Det er ofte ikke nok bare at skifte den defekte turbo, da bilejeren hurtig vil opleve at få en defekt turbo igen og i værste fald motorhavari. Værkstedet skal blandt andet kontrollere bundkar, olie-si, oliekanaler med mere samt lave olierens af motoren, inden en ny turbo sættes på. Som udgangspunkt anbefaler FDMs teknikere en 5w-30 C3 olie til denne type motor.

Efterfølgende har FTZ lanceret en ny type bundkar, som skal være bedre end det originale, ifølge FTZ, men FDM melder, at en udskiftning af bundkarret ikke er en endegyldig løsning på problemet. Hyppige olieskift ved 15.000 kilometer i stedet for 20.000, samt rensning af smøresystemet bliver anbefalet.

Anlægger ikke sag

FDM har været i dialog med både importører og værksteder for at finde en løsning på problemet. FDM mener dog ikke at have belæg for at gå ud med en generel advarsel omkring dieselbiler med denne motortype, da bilistforeningen ikke har kunnet dokumentere omfanget og nøjagtig årsag til svaghederne.

FDM vil desuden ikke anlægge sag mod forhandlere af bilerne med de problematiske turboladere og motorer for at have overtrådt markedsføringsloven ved ikke at oplyse om dieselproblemer til bilkøberne. Det skyldes, at Forbrugerombudsmanden har søgsmålskompetencen i disse sager og kan afgøre, om der vil være basis for et sagsanlæg. FDM mene heller ikke at kunne stævne bilproducenter, som bruger den problemfyldte motor og turbolader.

FDM: Tænk over kulance

Bilistforeningen melder til sine medlemmer, at det kun er muligt at rejse krav om afhjælpning eller udskiftning af defekte dele i garantiperioden, og FDM råder derfor bilisterne til at tænke over deres kulancemuligheder, der følger af at passe bilen på mærkeværkstederne. Bilistforeningen anbefaler desuden, at man tegner en service- og reparationsaftale på nye biler – ikke mindst nye dieselbiler – hvis man vil gardere sig mod uforudsete udgifter. Bilkøberne bliver ikke frarådet køb af biler med 1,6-liters dieselmotoren af FDM.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062