23948sdkhjf

Tryg: Uoriginale karrosseridele for ringe

Utilfredshed på værkstederne med alternative dele har betydet et fald i anvendelsen til skadesreparationer, vurderer Tryg.
Pasformen er for ringe, man skærer fingrene på skarpe kanter og de ruster for hurtigt. Disse meldinger får landets største forsikringsselskab, Tryg, ind via sine taksatorer om værkstedernes mening om uoriginale eller alternative A1 dele såsom skærme og kølerhjelme.

Fra Tryg siger cheftaksator Mogens Olesen, at han og taksatorkorpset godt kan sætte sig ind i problematikken på værkstederne.

- Værkstederne skal naturligvis ikke bruge alternative dele for enhver pris. Og slet ikke i arbejdet for os i Tryg, hvis det betyder, at man går på kompromis med kvaliteten i skadesudbedringen, og måske dermed sikkerheden for bilens ejer. Både vi og værkstederne er dybt afhængige af, at processen i skadesopgørelsen og reparation af køretøjet kører smertefrit. Der skal ikke mange dårlige oplevelser til med ringe A1 dele, før man hellere tyer til nye eller brugte OE-dele, siger Mogens Olesen.

Han mener, at der selvfølgelig er et marked for billigere alternative dele, hvilket man kan se gennem grossisternes salg. Nogle dele skal kun holde et år eller to, hvis bilen er ved at være udtjent, og så spiller kvaliteten ikke den store rolle i forholdet pris og kvalitet.

- Det er svært at se på en grundmalet matsort skærm, om den kommer fra en kina-producent i ringe stålkvalitet. Og vi eller autobranchen kan ikke umiddelbart måle stålkvaliteten på stedet, hvilket er alt for krævende, siger Mogens Olesen.

Kritik af Klokkerholm

Netop på grund af tilbagemeldinger fra taksatorer og værksteder afholdt Mogens Olesen allerede sidste år et møde med Danmarks førende leverandør af A1 karrosseridele, Klokkerholm Karrosseridele A/S i nordjyske Hjallerup.

- Vi ville i Tryg gerne i dialog med Klokkerholm for at fortælle om vores konstatering om faldende brug af deres A1-dele i vores regi, og bede dem kigge indad på egen kvalitet. Vi har et langt samarbejde med Klokkerholm, og vil naturligvis gerne bevare dansk arbejde indenfor dette område. Men ikke på bekostning af vores ansvar for kvaliteten i reparationsarbejdet, siger Mogens Olesen.

Han bakkes op i kritikken af køretøjsbyggernes forening SKAD, hvorfra direktør Thomas Krebs fortæller, at man for tre år siden i 2010 gjorde Klokkerholm opmærksom på problematikken.

- Vi har via egne målinger konstateret, at flere karrosseridele fra Klokkerholm kun har halv styrke i forhold til OE-dele, og får meldinger fra medlemmerne om skarpe kanter og ringe pasform. Det glæder os, at FDM nu også er i gang med en kampagne på området herhjemme, idet vi ikke stiller samme krav som i Tyskland, hvor man kun bruger OE-dele, siger Thomas Krebs.

Fordom om kvalitet

Fra Klokkerholm siger direktør gennem nu et år, Kim Weidemann, at man ikke har konstateret faldende omsætning af A1-dele, der er handelsvarer og dermed ikke bliver produceret i Danmark men importeret. De er certificeret og i samme materiale som OE dele.

- Vi har et meget begrænset antal reklamationer. Alle leverandører kan begå fejl, og vi tager reklamationer seriøst og agerer ved at melde tilbage til vores leverandører, eller benytter andre til samme del. Vi er i løbende dialog med værksteder og grossister ved besøg rundt i landet om, hvad de oplever omkring vores produkter, men tager meget gerne et møde med Tryg og SKAD om denne kritik. Det er desværre en fordom at A1-dele er ringere end OE-dele, fordi de er billigere – her er der ikke sammenhæng mellem pris og kvalitet, som man normalt siger i andre sammenhænge, siger Kim Weidemann.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094