LAKexpress følger hvert enkelt emne hele vejen igennem malerværkstedet. Malerværkstedets kunder booker selv plads via internettet til deres emne, og de kan se, hvornår det bliver leveret tilbage. På malerværkstedet kan man følge emnet gennem de processer, det skal gennemgå, så der er fuldt overblik over, hvor i processen, det enkelte emne befinder sig. LAKexpress kan prioritere de enkelte emner, så de behandles i den mest optimale rækkefølge og spildtiden reduceres. Opgaver, der ikke haster så meget, kan tages lidt ind imellem, og emner, der skal med samme autotransporter, kan planlægges, så de afsluttes samtidig.
Foruden Novabils egne lakeringsopgaver, har malerværkstedet også lakeringsopgaver for VW, Skoda, Seat og Citroen samt Peugeot i Brønderslev. Både firmaets eget pladeværksted og de to eksterne kunder lægger ordrer ind i systemet via internettet, og det har hidtil fungeret perfekt.
Malermester Tom Christensen var på forhånd spændt på, om alle på pladeværkstederne ville anvende systemet, men han har fået fuld opbakning hele vejen rundt. Der er opstillet fem terminaler på værkstedet samt én på kontoret. Hver gang en proces er færdig, bliver det indtastet på den nærmeste terminal. Alle ansatte på malerværkstedet har fuldt overblik over samtlige skader.
Ifølge malermester Tom Christensen er hverdagen allerede blevet meget lettere, hvor tidsforbruget til de administrative opgaver er reduceret mærkbart. Systemet gør det muligt at vedhæfte taksatorrapporter og eksempelvis billeder på den enkelte skade. Det reducerer risikoen for fejl betragteligt og fjerner behovet for en masse tidskrævende telefonsamtaler med kunderne.
Tom Christensen roser også systemets SMSmodul, som sender en SMS til ham, når et emne er klar til afhentning. Tilsvarende får kunderne en SMS, når deres biler er færdiglakerede. Alt sker fuldstændig automatisk, så der skal ikke bruges tid på disse opgaver.
Før LAKexpress blev taget i brug, var der trukket netværkskabler til de i alt seks terminaler. Selve installationen af systemet tog kun to timer, og i den tid var endda inkluderet undervisning af værkstedets medarbejdere i brug af systemet.
Investeringen i systemet var heller ikke afskrækkende. Inklusive hardware og trækning af kabler var den på knap 40.000 kroner. Dertil kommer et fast månedligt abonnement. Den investering forventer Tom Christensen hurtigt vil tjene sig selv hjem.
Hurtig og god hjælpEfterhånden som Tom Christensen er begyndt at bruge LAKexpress er der dukket enkelte spørgsmål op. Så har han ringet eller skrevet en e-mail til leverandøren af systemet, TRP Solutions, og har hver gang fået hurtig og kompetent hjælp.
Tom Christensens foreløbige konklusion er, at LAKexpress er lettere at bruge end andre tilsvarende systemer, han har set. Han kan tydeligt se, at systemet er udviklet i samarbejde med en autolakerer, da det forstår autolakererens måde at arbejde på.