23948sdkhjf

Problematiske systemændringer blandt lakererne

Autolakererne kæmper stadig med Autotaks, lakberegning og regler for 3-lagslakering med forsikringsbranchen, viser dette uddrag af FAI-formand Lasse Jæger Jensens beretning ved generalforsamlingen på Hindsgavl Slot samtidig med D.A.F.s.
PRESSET PÅ AUTOBRANCHEN er ikke blevet mindre i det forløbne år. Antallet af forsikringsskader er faldet markant - mere end 10 procent sidste år – og reparationsværkstederne kæmper derfor om at reparere skaderne.

Den 8. juni 2012 blev der i Autotaks indført systemændringer i lakberegningen, der betød, at autolakererne fra da af ville få en væsentlig reduceret betaling for de lakerede nye løse skruedele. Det drejer sig om en systemændring, der låser brugerne fast i en bestemt adfærd, når skaden kun indeholder nye løse skruedele. FAI og F&P udsendte en fælles vejledning, der angav, hvorledes ændringerne skal forstås, og der blev aftalt en praksis, der i stort omfang skal være med til at afbøde urimelighederne i systemændringerne.

Ændringerne i starttider blev i realiteten egenhændigt indført af Audatex (der leverer Autotaks), uden at autolakerernes organisationer i Europa var involveret. De ændringer, som Autotaks havde presset igennem, medførte en del forvirring og misforståelser, og FAI udsendte derfor i juli 2012 "5 gode råd" til branchen. FAI fik endvidere oplyst, at Audatex, AZT og Eurotax over sommeren ville mødes for at drøfte ændringen i starttiderne, der pt. - efter hvad Audatex selv oplyser – ikke afspejler virkeligheden.

Dette møde er endnu ikke afholdt, og FAI har derfor indkaldt aktørerne til en drøftelse i Danmark.

Med henblik på at opnå en fælles forståelse for den vejledning F&P og FAI sendte ud vedrørende håndteringen af systemændringerne i Autotaks, afholdte FAI’s landsformand, næstformand og direktør en række møder med de større forsikringsselskabers cheftaksatorer.

FAI UNDERSTREGEDE PÅ møderne vigtigheden af

* at udsprøjtning på sideliggende dele fremover afregnes med en overfladelakering og ikke indregnes i materialeindekset

* at den lave starttid på 1,1 time svarer til mutationskoden Y8, hvor bilen ikke er med, og hvor der tages forbehold for farvetilpasning

* at der ved farvetilpasning ydes et tillæg til starttiden

* samt at brugte dele ikke længere bare kan afregnes som nydelslakering.

Langt de fleste selskaber respekterer ændringerne, selvom gennemtrængningstiden ud til den enkelte taksator er lang.

FAI’s BETINGELSE FOR at acceptere de nye systemændringer var, at der i systemet blev indført en mulighed for at beregne 3-lags lakering. Den mulighed har rent faktisk altid ligget i AZT/Eurotax laksystemet, og FAI’s medlemmer har altid kunnet kalkulere dette i FAI euro LAK.

I Autotaks var der dog ikke blevet åbnet for denne mulighed. Aftalen mellem FAI og F&P var, at man, samtidig med lanceringen af de nye starttider i juni, skulle kunne beregne 3-lags lakering på alle bilmærker og modeller. Det kom desværre ikke til at holde stik. Først nu - næsten et år efter - er det muligt på de fleste modeller at foretage en 3-lags kalkulation. Samtidig blev det muligt at kalkulere tiderne for anvendelse af ridsefast klarlak.

Forløbet omkring introduktionen af de nye starttider var ikke optimal og viser med al tydelighed, at autobranchen bør have meget større indflydelse på udvikling og prioritering i Autotaks.

INDFØRELSEN AF DE nye starttider betød, at man ikke længere kunne anvende den hidtidige praksis for kalkulation af lakering af brugte dele. FAI indgik derfor aftale med If og Tryg om følgende praksis, som FAI ønsker, at de øvrige selskaber også anvender:

Udgangspunktet er, at forsikringsselskabet altid køber brugte dele af A-kvalitet (B1 kvalitet i DAG’s system). I disse tilfælde betaler If og Tryg lakeringen af den brugte del med en LE lakering (nydels) og kompenserer – om nødvendigt - den lave starttid med et tillæg på 12 AE. Forudsætningen for en A-del er, at den er

* helt OK – næsten som ny

* rengjort for diverse olie, lydisolerende materiale, listetape og undervognsbehandling m.m.

* afskalninger, rust og lignende findes ikke på en A del

* prikbuler kan forekomme, men ikke opretning.

Hvis If og Tryg undtagelsesvis har aftalt med værkstedet at købe en B-del, afregnes lakeringen med en Li1. Hvis If og Tryg har købt en A-del, og værkstedet sætter en B-del på, er det et mellemværende mellem værksted og autolakerer.

FAI har anbefalet sine medlemmer at acceptere denne praksis og forudsætter, at dette kan danne udgangspunkt for alle i hele branchen.

SOM FØLGE AF ændringerne udsendte FAI og F&P den 4. september 2012 lakvejledningen "AT-Lak/FAI euro LAK systembeskrivelse 11.0". Systembeskrivelsen er en aftale mellem FAI og F&P om, hvorledes lakopgørelsen rent systemteknisk bør håndteres. Hverken F&P eller FAI kan eller må pålægge selskaber og værksteder, hvordan de skal opgøre skaden. FAI opfordrer dog alle til at følge lakvejledningen med henblik på at opnå den fagligt og kvalitetsmæssig korrekte skadesopgørelse. Systembeskrivelsen blev udvidet med et afsnit om de ændrede starttider ved lakering af nye løse skruedele.

Systembeskrivelsen blev ydermere udvidet med et afsnit om udsprøjtning på sideliggende dele.

Øvrige emner i beretningen:

Lasse Jæger Jensen omtalte også D.A.F.s og FAIs fusion, den ændrede reparationsgrænse efter branchepres, Håndværksrådet betydning overfor bankernes velvilje, lærlinge-præmiering, brug af trykte og digitale medier, Skills og en glædelig stigning i KS 2000 certificering blandt medlemmerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.069