23948sdkhjf

Den totale videnspakke

FTZ Akademi gennemførte i 2012 cirka 400 kursusdage med deltagelse af 4000 mekanikere. I år nås 500 dage.
Det er nu fire år siden, ideen om FTZ Akademi blev til virkelighed. Det opstod ved, at autogrossisten FTZ ville tilbyde kunder, der investerede i testudstyr et kursus, der skulle sikre, at testeren blev udnyttet fuldt ud. Det udviklede sig hurtigt, da efterspørgslen på testerkurser steg voldsomt. Samtidig kom der ønsker om mere viden, ikke kun på testudstyret, men i højere grad på teknikken i bilerne.

Derfor købte FTZ tre biler og indrettede dem med borde, stole, projekter og testudstyr, og så rullede "karavanen" ud over det ganske land.

- I de efterfølgende år afholdt vi flere hundrede kurser ude hos de lokale værksteder, fortæller Hans Erik Kristoffersen, uddannelseskonsulent.

Det var meget målrettede og koncentrerede kurser med direkte fokus på systemkendskab og fejlfinding – typisk commonrail diesel, pumpe-dyse diesel, direkte benzinindsprøjtning, A/C og CAN systemer, som holdt fem akademimedarbejdere beskæftiget.

Hotline styrker hverdagen

Det blev hurtigt klart, at en kombination af tekniske kurser og en teknisk hotline ville styrke værkstederne i dagligdagen.

- Vi har den viden, som ofte kan sikre en hurtigere problemløsning, og det at vores teknikere også fungerer som instruktører har gjort, at vores videndatabase er fyldt godt op. I dag har vi dagligt fem personer siddende i vores hotline klar til at servicere værkstederne. Sidste nye tiltag er, at hotlinen er udvidet med en karrosserimedarbejder. Efter succesen med vores Karrosseri og Skadecenter, som har udmundet i otte uddannelseshold af 12 pladesmede, har vi tilknyttet Kristofer Petersen, som selv er pladesmed. Med vores nemme adgang til altid opdaterede reparationsanvisninger, sikrer vi, at værkstederne kan få hjælp fra en fagmand i alt fra de tekniske informationer til udstyr og indretning, fortæller Kjeld Pristed, teamchef for hotline.

Og med den ændrede reparationsgrænse ser akademiet et endnu større behov for at kunne hjælpe

værkstederne.

Kundestyring

Den vigtigste del for at drive et værksted er i sidste ende – bundlinien, at have styr på den administrative og økonomiske del. Det har FTZ gjort væsentligt nemmere for værkstederne, efter at selskabet introducerede et kundestyringsprogram med tilhørende økonomidel. FTZ har i dag 950 værksteder tilknyttet og har yderligere udvidet staben med Christina Juul som kundestyringskonsulent.

Kurser – uddannelse

Udviklingen og kursusbehovet steg i de efterfølgende år. Værkstederne efterspurgte længerevarende og mere dybdegående kurser. Et kursus er godt, men løbende uddannelse er bedre, idet der her er mere tid til fordybelse, og da det i praksis er vanskeligt at udføre på et værksted, etablerede FTZ i 2010 de første kursuslokaler.

Den første uddannelse, FTZ Akademi tilbød, var autotekniker uddannelsen, der strækker sig over to år med

i alt otte skoleophold. Denne uddannelsesform er således noget helt andet end et kursus, idet deltagerne er "i gang" i to år med løbende kurser og hjemmeopgaver, som afsluttes med prøve og eksamen.

- Vi er glade for, at vi har ramt rigtigt i forhold til værkstedernes ønsker, og derfor har vi nu fem lokaliteter i henholdsvis Hobro, Århus, Haderslev, Odense og Frederikssund, som er udrustet med testudstyr og cirka 20 biler til undervisningsbrug samt 15 medarbejdere, oplyser Hans Erik Kristoffersen.

Indehaver-uddannelsen

Dernæst tog akademiet fat i de mere "bløde værdier" på indehaver-uddannelserne. Et område som mange ikke har sat fokus på tidligere. Men vigtigheden i at kunne samle hele værkstedet fra kunder, økonomi, administration og medarbejderne og have forståelse for sin egen forretning bliver i dag vægtet højere og højere.

- Jeg har virkelig fået sat fokus på mig selv. Min tid og min bundlinie. At jeg bruger min og mine medarbejderes tid rigtigt og fokuserer på de rigtige ting. At jeg får tingene gjort i forhold til medarbejdersamtaler, lagt forretningsplaner og læser mit regnskab med nye øjne. Det har været et rigtig effektiv forløb vi har været igennem, og jeg er så glad for at jeg tilmeldte mig det. Jeg har yderligere to af mine medarbejdere i gang med autotekniker uddannelsen, fortæller Frank Sørensen fra Odense Autoværksted, som netop har afsluttet indehaver-uddannelsen sammen med 17 andre fra AutoMester kæden.

Vidensmiljø

- Vi tilpasser os hele tiden branchen, værkstederne og samfundet, så vi kan vidensdele med værkstederne. De seneste to initiativer og aktiviteter, vi har sat i gang, er: Karrosseri og Skadecenter og Diesel/Hybrid konceptet. Akademiet gennemførte i 2012 cirka 400 kursusdage med deltagelse af 4000 mekanikere/indehavere/værkførere, og aktiviteterne er støt stigende, således er der allerede nu fuldt booket frem til efteråret. Vi regner med, at vi i 2013 vil gennemføre mere end 500 kursusdage, oplyser Hans Erik Kristoffersen.

- Vores uddannelsesprogram er efterhånden efterspurgt bredt, så udover vores kurser og uddannelser deltager vi i rigtigt mange aktiviteter, idet mange efterspørger den ekspertise, som vores instruktører har, tilføjer han.

Udstødning

Torsdag den 2. maj havde akademiet samlet 50 personer til et kursus i udstødnings- og emissionskontrol. Kurset blev afholdt af Tennecos uddannelseschef Oscar Oskarsson. Formålet med kurset var at klæde deltagerne bedre på, hvordan de forskellige udstødningssystemer virker, betydningen af modtrykket, hyppige reklamationssager og

hvilke udstødningssystemer der kan forventes i fremtiden. I den forbindelse gik deltagerne ikke glip af noget, da de både blev undervist i forskellige gasarter, modtrykkets betydning for et velfungerende udstødningssystem, lyddæmperes opbygning, katalysatorers opbygning, dieselpartikelfilters opbygning, euronormer, godkendelsesprocesser for eftermarkedets produkter, visuel forklaring på hyppige reklamationssager, og sidst men ikke mindst gennemgik deltagerne, hvilke systemer der forventes på eftermarkedet inden for de nærmeste år, heriblandt SCR katalysatorer, add blue mixer, temperatursensorer og NOX sensorer. Kurset afsluttede med en gennemgribende gennemgang af Walkers 4G AGAR program, der er udviklet af Oscar Oskarsson til at diagnosere bilernes motortilstande og antiforureningssystemer.

- Oscar Oskarsson konkluderer, at ved at kende en række værdier, kan man finde årsagen til, hvorfor for eksempel en katalysator er brændt sammen, hvilket kunne være en defekt lambdasonde. En fantastisk dag som endnu engang viser hvad vores FTZ Akademi kan byde på, fastslår Hans Erik Kristoffersen.

Et komplet program

- Vores mål er at tilgodese alle områder, der vedrører det at drive værksted. Vi har de tekniske forudsætninger og knowhow. Vi har udstyret og faciliteterne til at give værkstederne hele pakken for at drive virksomhed og ikke mindst sikre, at vi har tilfredse kursister, som kommer hjem med en fyldt rygsæk af viden. Vi glæder os til at fylde endnu mere i pakken i fremtiden, siger Hans Erik Kristoffersen og tilføjer:

- Vi er meget stolte over, at vi på en periode af kun fire år, har skabt et totalt vidensmiljø, som kan hjælpe, servicere og uddanne værkstederne, så de er klædt på til deres daglige udfordringer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078